Individualizační přístupy v mateřské škole
Thesis title in Czech: | Individualizační přístupy v mateřské škole |
---|---|
Thesis title in English: | Individualization Approaches in Kindergarten |
Key words: | Individualizace|diferenciace|mateřská škola|metody a formy práce|pedagogická diagnostika|učitelka mateřské školy|portfolio|záznamy o rozvoji a pokroku dítěte|pozorování|plánování |
English key words: | Individualization|differentiation|Kindergarten|methods and forms of work|pedagogical diagnostics|kindergarten teacher|portfolio|records of the child's development and progress|observation|planning |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.12.2020 |
Date of assignment: | 08.12.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.01.2022 |
Date and time of defence: | 16.06.2022 10:00 |
Date of electronic submission: | 13.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 16.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce s názvem „Individualizační přístupy v mateřské škole“ pojednává o individualizovaném vzdělávání dětí předškolního věku v mateřských školách. Zabývá se zkoumáním způsobů individualizačních přístupů prostřednictvím pozorování, rozboru dokumentů a strukturovaného rozhovoru s učitelkami vybrané mateřské školy. Teoretická část případové studie vymezuje základní pojmy související s pojmem individualizace a přináší širší pohled na individualizaci a její možné strategie. Cílem je zjistit a popsat jaké způsoby individualizačních principů jsou využívány, jak jsou realizovány v běžné mateřské škole. Práce se zaměřuje na různé přístupy, které vyhledává učitelka, s ohledem na respektování jednotlivých individuálních potřeb, schopností a zájmů každého dítěte. Zaměřuje se na podmínky, které je třeba vytvořit pro tuto formu vzdělávání.
První část práce vymezuje základní pojmy, přináší teoretický nástin pojmů, které mají vliv na individualizované vzdělávání a souvisejí se způsoby individualizované práce. Vychází z dostupných zdrojů obsahujících formy individualizovaného vzdělávání. V práci se dále popisuje pedagogická diagnostika, práce s portfoliem, sebehodnocení dětí a plánování učitelky. Zmínka je zde o historii této organizační formy. V praktické části jde především o přímé pozorování konkrétních aktivit a strategií vedoucích k individualizovanému vzdělávání, dále pak o rozbor dokumentů a rozhovor. Získaná data jsou interpretována a zanalyzována v závěrečné výzkumné zprávě. Nabízí konkrétní podněty k tomu, jak plánovat vzdělávací nabídku, jak děti vést, jaké činnosti nabízet, a tím lépe pochopit problematiku a specifika individualizovaného vzdělávání v prostředí mateřské školy. |
References |
KASÍKOVÁ, Hana. 2016. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.
KREJČOVÁ, Věra, KARGEROVÁ POCHE Jana, SYSLOVÁ, Zora. 2015. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0812-9. OPRAVILOVÁ, Eva. 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5107-8. PRŮCHA, Jan. 2016. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-323-5. SYSLOVÁ, Zora, KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, FIKAROVÁ Táňa. 2018. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1324-6. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana, BUREŠ, Miroslav. 2011. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3357-9. |