Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Bytové semináře jako fenomén občanského vzdělávání v období tzv. normalizace v Československu
Thesis title in Czech: Bytové semináře jako fenomén občanského vzdělávání v období tzv. normalizace v Československu
Thesis title in English: Home Seminars as a Phenomenon of Civic Education in the Period of Normalization in Czechoslovakia
Key words: Československo|komunismus|normalizace|disent|vzdělávání dospělých|filozofie|občanství|občanské vzdělávání|bytové semináře
English key words: Czechoslovakia|communism|normalisation era|dissent|adult education|philosophy|citizenship|citizenship education|housing seminars
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.12.2020
Date of assignment: 08.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.05.2021
Date and time of defence: 14.06.2021 09:30
Date of electronic submission:12.05.2021
Date of proceeded defence: 14.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zabývá tzv. bytovými semináři v socialistickém Československu, které do značné míry utvářely neformální občanské vzdělávání v době normalizace, kdy byla mnoha lidem účast na formálním vzdělávání odepřena. Cílem práce je popsání reflexe motivace k účasti na bytových seminářích, jaká očekávání měli účastníci od seminářů a zda byla tato očekávání splněna. Reflexe účastníků budou v práci popsány na základě jejich výpovědí. Výpovědi účastníků budu dále vzájemně porovnávat. Očekávám, že se reflexe motivace účastníků budou lišit podle toho, do jaké míry se účastník zapojoval do občanských aktivit. Dále se práce snaží zjistit, jak docházení na semináře obohatilo jejich účastníky a jaké byly jejich motivace k participaci v disentu. Nejprve je charakterizováno občanské vzdělávání. Poté jsou přiblíženy přínosy občanského vzdělávání, a zároveň jsou popsána specifika občanského vzdělávání. Občanské vzdělávání je v práci řešeno kontextualizovaně, s ohledem na československý disent. Dále je šíře rozvíjeno téma československého disentu. Klíčové pro účely práce jsou vzdělávací aktivity disentu, především tzv. bytové semináře a podzemní univerzity. Empirické šetření je realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů. Bude provedeno 7 polostrukturovaných rozhovorů s účastníky seminářů, respondenti byli vybíráni na základě účasti na relevantních bytových seminářích v Praze. Rozhovory jsou mimo jiné zaměřené například na subjektivní přínos vzdělávacích aktivit pro účastníky z hlediska občanského étosu. Cílem těchto rozhovorů je zjistit, jak podle účastníků seminářů bytové semináře obohacovaly tehdejší občanskou společnost.

Předběžná struktura práce:

1 Občanské vzdělávání
2 Disent v normalizačním Československu
2.1. Vznik disentu
2.2. Struktura disentu
2.3. Vzdělávací aktivity disentu
3 Bytové semináře a podzemní univerzity
3.1. Vznik a vývoj bytových seminářů
3.2. Obsah bytových seminářů
3.3. Účastníci seminářů a jejich motivace k participaci
3.4. Podzemní univerzita a „ostrůvky svobody“
4 Empirické šetření: Reflexe motivace k účasti a přínosů bytových seminářů pro tehdejší občanskou společnost z pohledu posluchačů a přednášejících
References
BÁRTA, Jan. Dana Němcová: lidé mého života. Praha: Portál, 2003. Rozhovory (Portál). ISBN 80-7178-759-0.

DAY, Barbara. Sametoví filozofové: [podzemní univerzita v Československu a role Vzdělávací nadace Jana Husa v letech 1979-1989]. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-723-9045-7.

HALÍK, Tomáš. K dějinám Kecandy aneb Předchůdci Akademie In: HÁJEK, Pavel, ed. Milý Radime: sborník k 70. narozeninám Radima Palouše. Praha: Knihovna Václava Havla, 2013. ISBN 978-80-874-9015-0.

JUG, Jurij a Franz PÖGGELER, eds. Democracy and adult education: ideological changes and educational consequences., Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, 1996. ISBN 978-36-314-9155-3.

MECLOVÁ, Anna. Bytové semináře pod dohledem Státní bezpečnosti. Sledování skupiny filozofů v období normalizace / Home seminars under the scrutiny of the state security monitoring of a group of philosophers during normalisation. Paměť a dějiny / Memory and History [online]. 2009, II(02), 87—100 [cit. 2020-12-02]. ISSN 1802-8241. Dostupné z:https://www.ustrcr.cz/data/pdf/pamet-dejiny/pad0902/087-100.pdf

OSLZLÝ, Petr. Podzemní univerzita: vznik a organizace brněnských bytových přednášek a seminářů (1984-89): přednášky z filozofie a politologie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, Knižnice revue Proglas, 1993. ISBN neuvedeno.

PÖGGELER, Franz. The State and adult education: historical and systematical aspects. Frankfurt am Maine, Bern, New York, Paris: Peter Lang GmbH, 1990. ISBN 978-36-314-2011-9.

SCRUTON, Roger. Zápisky z podzemí. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2015. ISBN 978-80-732-5372-1.

SKILLING, Gordon H. Československo - můj druhý domov: paměti Kanaďana. Praha: Prostor, 2001. Portréty (Prostor). ISBN 80-726-0042-7.

VANĚK, Miroslav. Ostrůvky svobody: kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2002. ISBN 80-7285-016-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html