Firemní kultura a její souvislosti s osobnostními aspekty zaměstnanců a jejich motivací k výkonu
Thesis title in Czech: | Firemní kultura a její souvislosti s osobnostními aspekty zaměstnanců a jejich motivací k výkonu |
---|---|
Thesis title in English: | Organizational culture and its connections with personality aspects of employees and their perfomance motivation |
Key words: | firemní kultura|motivace|pracovní spokojenost|pracovní výkonnost|OCI|Spector |
English key words: | Company culture|motivation|job satisfaction|performance|OCI|Spector |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (21-KSOC) |
Supervisor: | Mgr. Dana Mudd, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 06.12.2020 |
Date of assignment: | 07.12.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.03.2021 |
Date and time of defence: | 02.09.2021 11:00 |
Date of electronic submission: | 30.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Guidelines |
Východiska práce:
Samotný pojem firemní kultura (nebo kultura organizace, organizační kultura) nelze jednohlasně definovat. Ve své práci bude studentka vycházet především z definice M. Armstronga (2009: 257) znějící následovně: „Podniková kultura představuje soustavu hodnot, norem, přesvědčení, postojů a domněnek, která sice asi nebyla výslovně zformulována, ale určuje způsob chování a jednání lidí a způsob vykonávání práce.” Z pohledu personálního řízení lze hovořit o firemní kultuře jako o produktu managementu podniku, který nastavuje hodnoty a normy chování, přesahující do všech oblastí životů jedinců (Šigut 2004: 10). Firemní kultura tedy svou povahou představuje taková nastavení, která se dotýkají především lidí uvnitř firmy, která se podílejí na utváření etiky, norem chování, podílí se na sdílení a utváření hodnot a v neposlední řadě se dotýká interpersonálních vztahů (a jak už bylo řečeno, to vše je možné i s přesahem do osobního života zaměstnanců). Již z těchto dvou definic lze vyvodit, že jak motivace, tak i výsledná spokojenost zaměstnanců je firemní kulturou ovlivňována. V práci se tedy zaměřím na to, jakým způsobem k tomuto dochází v rámci konkrétní firmy. Cíle práce: Skrze vlastní provedený výzkum studentka objasní, jakým způsobem je utvářena a udržována firemní kultura, a to jak ze strany vedení, tak ze strany zaměstnanců na nižších postech. Svůj zájem bych chtěla konkrétně zaměřit na další dvě oblasti – osobnostní faktory zaměstnanců (jakým způsobem firemní kultura ovlivňuje osobnostní faktory u jedinců a naopak, jakým způsobem se osobnostní faktory jedinců podílejí na firemní kultuře) a na výkonnost zaměstnanců, respektive jejich motivaci k vykonávání zadané práce. Hlavní výzkumná otázka tedy zní: Jak osobnostní faktory jedince ovlivňující a ovlivňované firemní kulturou motivují zaměstnance k pracovní výkonnosti? Cílem práce je především analýza vztahu mezi firemní kulturou a motivací k pracovní výkonnosti se zaměřením primárně na osobnostní faktory ovlivňované právě firemní kulturou. Na základě zjištěných výsledků je sekundárním cílem případné doporučení, jaké kroky v rámci firemní kultury by byly potřeba ke zvýšení/zlepšení výkonnosti zaměstnanců. Metodika práce: V praktické části bude využita k analýze dat kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. V první fázi bude vytvořen dotazník a polostrukturovaný rozhovor. Polostrukturované rozhovory budou provedeny s vedením firmy. S přihlédnutím k takto zjištěným poznatkům bude vytvoře dotazník, který bude distribuován řadovým zaměstnancům firmy. Výzkumné otázky v dotazníku i otázky polostrukturovaného rozhovoru se budou soustředit především na interpersonální vztahy, na spokojenost ve firmě, vize a cíle firmy, hodnoty podniku.. Zároveň bude dle možností provedena sekundární analýza dat z interních dokumentů firmy. Hypotézy práce: Firemní kultura má přímou souvislost s osobností zaměstnanců; osobnostní rysy zaměstnanců ovlivňují produktivitu práce; způsob, jakým ve firmě dochází k motivování zaměstnanců, se odráží na produktivitě práce, ať už pozitivně či negativně; firemní kultura souvisí s osobnostními rysy a zároveň motivací k pracovní výkonnosti jedinců. Předpokládané závěry práce: Konkrétní návrhy na zlepšení situace ve firmě, tj zpětná vazba využíitelná ke zvýšení motivace zaměstnanců a tím produktivity práce. Umožnění zlepšení využití vlivu osobnostních rysů v pracovním procesu. |
References |
Seznam literatury:
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. Praha: Grada, 2007. 800 s. ISBN 978-80-247-1407-3 BROOKS, Ian. Firemní kultura: jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: Computer press, 2003. 296 s. ISBN 80-7226-763-9. LUKÁŠOVÁ, Růžena, et al. Organizační kultura: Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonosti. Praha: Grada publishing, 2004. 176 s. ISBN 80-247-0648-2. KELLER, Jan. 2001. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vydání. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 191 s. ISBN 80-85850-15-X. NAKONEČNÝ, Milan. 2009. Sociální psychologie. 2. vydání. Praha: Academia, 2009. 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9 ŠIGUT, Zdeněk. 2004. Firemní kultura a lidské zdroje. 1. vydání. Praha: ASPI, 2004. 87 s. ISBN 80-7357-046-7. TURECKIOVÁ, Michaela. 2004. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2004. 168 s. ISBN 80-247-0405-6. |