Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výuka češtiny v České škole v Calgary
Thesis title in Czech: Výuka češtiny v České škole v Calgary
Thesis title in English: Teaching Czech in Calgary Czech School
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Ivana Bozděchová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.12.2020
Date of assignment: 09.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.01.2021
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Submitted/finalized: no
Opponents: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Teoretická část práce mapuje působení České školy v Calgary (CSC) v kontextu ostatních krajanských českých škol v Kanadě a vybraných českých škol v USA. V práci jsou dále analyzovány a charakterizovány potřeby a specifika jazykové výchovy bilingvních žáků v CSC a způsob výuky v této jednotřídní škole. Praktická část diplomové práce se zabývá vlastním návrhem metodologie výuky češtiny jako druhého jazyka žáků prvního stupně v CSC. Tato metodologie zohledňuje různorodé potřeby žáků, rozdíly v jejich věku a míře dvojjazyčnosti, příp. trojjazyčnosti. Je primárně zaměřena na komunikaci a porozumění, sekundárně zahrnuje představení základních gramatických a pravopisných jevů a terciárně seznamuje žáky s českou historií. Součástí praktické části diplomové práce a návrhu metodologie je sepsání školního vzdělávacího plánu podle osnovy rámcového vzdělávacího programu výuky českého jazyka pro I. a II. období prvního stupně. Součástí praktické části diplomové práce je také 30 pracovních listů pro každé období výuky v CSC. Část těchto pracovních listů byla použita v druhém pololetí školního roku 2019/2020. Závěr práce reflektuje zkušenosti diplomantky z pětiměsíční praktické stáže v CSC v období únor–červenec 2020.
References
Použité prameny:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváníhttps://www.msmt.cz/file/43792/
Výukové materiály z portálůwww.skolaci.com,www.csbh.cz
Materiály o České škole v Calgary:https://calgaryczechschool.wordpress.com,
Informace o české komunitě v Kanaděhttps://www.cssk.ca

Použitá literatura:
BAHTIA, T. K.; RITCHIE, W. C. The Handbook of Bilingualism. Chichester – Malden, 2012.
BAKER, C.; PRYS JONES, S. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education, 1998.
BRUTT-GRIFFLER, J.; VARGHESE, M. Bilingualism and language pedagogy. Clevedon, Buffalo, 2004.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993.
ELLIS, R. Principles of Instructed Language Learning. Asian EFL Journal, 7, 2005.
Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Volume II (ed. E. Hinkel), Routledge 2011.
HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha, 2002.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha, 2019.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha, 2006.
MAGOCSI, P. R.: Encyclopedia of Canada's Peoples. Toronto: Published for the Multicultural History Society of Ontario by U of Toronto, 1999
MORGENSTERNOVÁ, M.; ŠULOVÁ, L.; SCHOLL, M. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha, 2011.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha, 2005.
ŠKODOVÁ, S. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec, 2012.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html