Formování identity v dospívání v kontextu užívání sociálních sítí
Thesis title in Czech: | Formování identity v dospívání v kontextu užívání sociálních sítí |
---|---|
Thesis title in English: | The identity formation in adolescence in the context of social network using |
Key words: | Formování identity|sociální sítě|sebeprezentace|dospívání|vývojová psychologie|internet |
English key words: | Identity formation|social media|self-presentation|adolescence|developmental psychology|internet |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 24.11.2020 |
Date of assignment: | 24.11.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.03.2021 |
Date and time of defence: | 01.06.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.04.2022 |
Date of proceeded defence: | 01.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je poskytnout přehled o podnětech, které dospívajícím nabízí prostředí sociálních sítí (TikTok, Instagram, Snapchat, Facebook) a popsat, jakým způsobem přispívají k řešení klíčových vývojových úkolů se zaměřením na vývoj identity v tomto relativně nelehkém vývojovém období.
Teoretická část se bude zabývat vybranými vývojovými aspekty dospívání, především s důrazem na rozvoj identity jedince v daném období. Zmíním další dělení tohoto období a na jeho základě se budu zabývat nejnovějšími trendy v přístupu ke zkoumání dospívajících a vývojových úkolů, které jsou pro jejich vývoj typické. Těžištěm této části práce bude především výčet proměnných, které mají dopad na rozvoj identity. V této souvislosti bude také pojem identity vymezen. Dále se podívám na téma sociálních sítí a jejich charakteristiky z psychologického pohledu. Nakonec se budu zabývat otázkou, co dospívajícím z hlediska vývojových úkolů dané sítě zprostředkovávají. Výzkumná část bude obsahovat kvantitativní studii, jejímž cílem bude zkoumat souvislosti mezi uživatelským chováním na sociálních sítích a formováním identity jedince. Chování na sítích budu analyzovat v kontextu složek identity, zejména sebepojetí, za využití statistických metod. Výsledky výzkumu mohou přispět k lepšímu přehledu o možné roli sociálních médií v období dospívání, potažmo naznačit důležitá témata, na která se může v souvislosti se sociálními sítěmi zaměřit psychologické poradenství. V dnešní době nás obklopují technologie na každém kroku a dnešní generace dospívajících již s telefony a sociálními sítěmi vyrostla. Přesto není dostupných dost výzkumů na dané téma. Jeho nevýhodou je totiž velká dynamičnost spojená s rychlostí vývoje médií. |
References |
Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada.
Boyd, D. (2017). Je to složitější: sociální život teenagerů na sociálních sítích. Praha: Akropolis. Burgess, J., Marwick, A. E., & Poell, T. (Eds.). ([2018]). The Sage handbook of social media. Los Angeles: SAGE reference. Carrington, V. (2020). Rethinking middle years: Early adolescents, schooling and digital culture. Routledge. Georgalou, M. (2017). Discourse and identity on Facebook. London: Bloomsbury Academic. Karppi, T. (2018). Disconnect: Facebook's affective bonds. Minneapolis: University of Minnesota Press Keresteš, G., & Štulhofer, A. (2020). Adolescents’ online social network use and life satisfaction: A latent growth curve modeling approach. Computers in Human Behavior, 104, 106187. Lanier, J. (2018). Ten arguments for deleting your social media accounts right now. London: Bodley Head. Livingstone, S. (2009). Children and the Internet. Polity. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5). Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada. Thomas, N. (2018). Becoming-social in a networked age. New York: Routledge. Tiideberg, K. Selfies: why we love (and hate) them. Bingley: Emerald Publishing Limited, 2018. SocietyNow. Vaidhyanathan, S. (2018). Antisocial media: how Facebook disconnects us and undermines democracy. New York: Oxford University Press. Whitty, M. T., & Young, G. (2017). Cyberpsychology: the study of individuals, society and digital technologies. Leicester: The British Psychological Society. |