Psychologické aspekty dopadu pandemie covid-19 na zaměstnance retailové společnosti.
Thesis title in Czech: | Psychologické aspekty dopadu pandemie covid-19 na zaměstnance retailové společnosti. |
---|---|
Thesis title in English: | Psychological aspects of covid-19 pandemic on employees of retail chain company. |
Key words: | covid-19|well-being|mentální zdraví|leadership |
English key words: | covid-19|well-being|mental health|leadership |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Eva Höschlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.11.2020 |
Date of assignment: | 18.11.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.04.2021 |
Date and time of defence: | 26.05.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 18.04.2021 |
Date of proceeded defence: | 26.05.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Pavla Čípková |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je zmapovat dopad pandemie COVID – 19 a s ní souvisejících karanténních opatření na zaměstnance retailové společnosti, při zvýšené pozornosti věnované vybraným psychologickým tématům resilience, prožívání emocí a komunikace. Obsahem teoretické části bude zmapování studií věnujících se dopadům pandemie COVID-19 na zaměstnance a dále vymezení jednotlivých aspektů sledovaných v empirické části práce (životní spokojenost, prožívání emocí, resilience a komunikace).
Výzkumná část mapuje životní spokojenost a vnímanou obtížnost karantény u zaměstnanců retailové spolešnosti a zjišťuje, do jaké míry mají na tyto aspekty vliv další zkoumané proměnné jak na straně účastníků (např. resilience, důležitost prožívání emocí), i na straně zaměstnavatele (např. informovanost z jeho strany, komunikace s nadřízeným). Výsledky výzkumu přispějí k lepší orientaci v situaci globální pandemie a jejího dopadu na chování zaměstnanců v retailu. |
References |
Chen, S., & Bonanno, G. A. (2020). Psychological adjustment during the global outbreak of COVID-19: A resilience perspective. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(1), 51-54.
Barzilay, R., Moore, T. M., Greenberg, D. M., DiDomenico, G. E., Brown, L. A., White, L. K., & Gur, R. E. (2020). Resilience, COVID-19-related stress, anxiety and depression during the pandemic in a large population enriched for healthcare providers. Translational psychiatry, 10(1), 1-8. Ong, A. D., Bergeman, C. S., Bisconti, T. L., & Wallace, K. A. (2006). Psychological resilience, positive emotions, and successful adaptation to stress in later life. Journal of personality and social psychology, 91(4), 730. Polizzi, C., Lynn, S. J., & Perry, A. (2020). Stress and coping in the time of COVID-19: pathways to resilience and recovery. Clinical Neuropsychiatry, 17(2). Glazer, S., & Liu, C. (2017, April 26). Work, Stress, Coping, and Stress Management. Oxford Research Encyclopedia of Psychology. Retrieved 11 Nov. 2020, from https://oxfordre.com/psychology/view/10.1093/acrefore/9780190236557.001.0001/acrefore-9780190236557-e-30. Tuzovic, S. and Kabadayi, S. (2020), “The influence of social distancing on employee wellbeing: a conceptual framework and research agenda”, Journal of Service Management. doi: 10.1108/JOSM-05-2020-0140. Singh, M. M., Amiri, M., & Sabbarwal, S. (2019). Role of Job Stress on Job Satisfaction. International Journal of Management Studies, 6(4), 57-60. Dunn, D. S. (Ed.). (2018). Positive psychology: Established and emerging issues. New York: Routledge. |