Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití v rodinách s dětmi se sluchovým postižením
Thesis title in Czech: | Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití v rodinách s dětmi se sluchovým postižením |
---|---|
Thesis title in English: | Video Home Training and Its Possibilities in System of Families with Hearing Impaired Children |
Key words: | Videotrénink interakcí|sluchové postižení|slyšící rodiče neslyšících dětí|komunikace|případová studie |
English key words: | Video Home Training|Hearing Impairment|Hearing Parents of dDHH Children|Communication|Case Study |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.11.2020 |
Date of assignment: | 18.11.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.03.2021 |
Date and time of defence: | 26.05.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 14.04.2021 |
Date of proceeded defence: | 26.05.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michaela Veselá, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem této diplomové práce je využít metodu Videotrénink interakcí (VTI) s motivací podpořit a rozvíjet komunikaci mezi dítětem se sluchovým postižením a jeho slyšícím rodičem. Tato specifická dyáda byla vybrána z toho důvodu, že většina dětí se sluchovým postižením se rodí slyšícím rodičům. Tento fakt nutně generuje otázky, jak vhodnou komunikaci se svým dítětem rozvíjet. Videotrénink interakcí bude těmto rodinám nabídnut jako možnost, kterou lze pro zlepšení a rozvoj komunikace využít.
Teoretická část bude věnována třem klíčovým oblastem. V první části práce bude stručně popsán úvod do terminologie sluchového postižení, která se v práci bude používat. Na tuto část naváže problematika narození dítěte se sluchovým postižením do rodiny slyšících rodičů. Budou popsány psychologické aspekty výchovy dítěte se (sluchovým) postižením a nároky na vzájemnou komunikaci. Budou zmapovány dosavadní, a především aktuální, výzkumné poznatky týkající se této problematiky. Třetí oblast teoretické části bude věnována metodě VTI, a to zejména představení samotné metody a možnostem jejího využití. Výzkumná část představí případovou studii, kdy byla metoda VTI využita přímo v konkrétní rodině. Autorka práce nejprve provede rozhovor s rodiči ohledně specifikace jejich zakázky, konkretizace výzkumu a podrobnějších informací o vzájemném vztahu dítěte a rodiče. Následně budou pořízeny videozáznamy, které budou analyzovány a dílčí části této mikroanalýzy budou po odborné supervizi prezentovány rodičům a dále společně diskutovány. Výsledky výzkumu přispějí k rozšíření aplikačních oblastí, kde lze metodu VTI využít a zároveň budou tyto výsledky i shrnuty a prezentovány rodičům, kterých se popisovaná problematika dotýká, a kterým by mohly pomoci. |
References |
Goldin-Meadow, S., & Feldman, H. (1975). The Creation of a Communication System: A Study of Deaf Children of Hearing Parents. Sign Language Studies, 1008(1), 225-233.
James, D. M., Wadnerkar‐Kamble, M. B., & Lam‐Cassettari, C. (2013). Video feedback intervention: a case series in the context of childhood hearing impairment. International Journal Of Language & Communication Disorders, 48(6), 666-678. Lam-Cassettari, C., Wadnerkar-Kamble, M. B., & James, D. M. (2015). Enhancing Parent-Child Communication and Parental Self-Esteem With a Video-Feedback Intervention: Outcomes With Prelingual Deaf and Hard-of-Hearing Children. Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 20(3), 266-274. Lieberman, L. J., Volding, L., & Winnick, J. P. (2004). Comparing Motor Development of Deaf Children of Deaf Parents and Deaf Children of Hearing Parents. American Annals Of The Deaf, 149(3), 281-289. Vaccari, C., & Marschark, M. (1997). Communication between Parents and Deaf Children: Implications for Social-emotional Development. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, 38(7), 793-801. Vágnerová, M., Strnadová, I., & Krejčová, L. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Karolinum. |