Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza českých hudebních žebříčků, 2006-2020: Diverzita, průnik, časová prodleva a koncentrace
Thesis title in Czech: Analýza českých hudebních žebříčků, 2006-2020: Diverzita, průnik, časová prodleva a koncentrace
Thesis title in English: The analysis of Czech music charts, 2006-2020: Diversity, intersection, time delay and concentration
Key words: sociologie|sociologie médií|hudba|populární hudba|hudební žebříčky|hudební průmysl|rádio|digitální hudební platformy
English key words: Sociology|sociology of media|music|popular music|music charts|music industry|radio|digital music platforms
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.11.2020
Date of assignment: 30.11.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2021
Date and time of defence: 21.06.2021 09:00
Date of electronic submission:12.05.2021
Date of proceeded defence: 21.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lukáš Linek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V bakalářské práci se chci věnovat tématu hudebního vkusu. Vzhledem k všudypřítomnosti hudby v naší každodennosti, stále stoupajícímu počtu hodin strávených jejím poslechem a finančními částkami, které se na trhu hudebního průmyslu pohybují, si tato oblast zábavního průmyslu a médií zaslouží seriózní pozornost sociologie. Existují různé sociologické teorie vysvětlující faktory stojící za hudebním vkusem, v práci bych se chtěla pokusit tyto teorie zkombinovat a obhájit tak populární hudbu jako relevantní předmět empirického sociologického výzkumu, včetně nastínění možných závěrů, které by takové zkoumání mohlo mít. Z možných metodologických přístupů se zde nabízí práce s žebříčky hudebních hitparád, u kterých lze sledovat např. proměna v čase, případně se zabývat otázkou, jak takové žebříčky vznikají, jakou roli zde hrají skutečné preference publik a jaký vliv zde má hudební průmysl, další možnou oblastí jsou rozdíly mezi rádiovými a tzv. digitálními žebříčky ze streamingových služeb.
Nastiňované možnosti zkoumání hudebního vkusu plánuji doložit vlastním drobným empirickým výzkumem, ať už pomocí dotazníkového šetření či obsahové analýzy.



References
Bennett, A. (2008). Towards a cultural sociology of popular music. Journal of Sociology, 44(4), 419-432. doi:10.1177/1440783308097130

Coulangeon, P. (2005). Social Stratification of Musical Tastes : Questioning the Cultural Legitimacy Model. Revue Française De Sociologie, 46(5), 123. doi:10.3917/rfs.465.0123
DeNora, T. (2013). Music in everyday life. Cambridge, Velká Británie: Cambridge University Press.

Interiano, M., Kazemi, K., Wang, L., Yang, J., Yu, Z., & Komarova, N. L. (2018). Musical trends and predictability of success in contemporary songs in and out of the top charts. Royal Society Open Science, 5(5), 171274. doi:10.1098/rsos.171274
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html