Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociálně pedagogické intervence podporující integraci mladistvých uprchlíků bez doprovodu v SRN
Thesis title in Czech: Sociálně pedagogické intervence podporující integraci mladistvých uprchlíků bez doprovodu v SRN
Thesis title in English: Social pedagogical integration interventions for unaccompanied juvenile Refugees in Germany
Key words: nezletilý uprchlík bez doprovodu|Integrace|sociálně pedagogické intervence|migrace|uprchlík
English key words: unaccompanied juvenile refugees/unaccompanied Mino|migration|integration|social-pedagogical interventions|refugee
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.11.2020
Date of assignment: 11.11.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.02.2021
Date and time of defence: 05.09.2023 09:00
Date of electronic submission:12.07.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Vzhledem k tomu, že již od roku 1992[1] míří nejvíce uprchlíků do Schengenského prostoru na území spolkové republiky Německo, zvolila jsem právě Německo jako modelovou zemi pro zpracování této práce. Od roku 2015 přicházejí ve zvýšené míře na území Schengenského prostoru mladiství uprchlíci bez doprovodu, kteří se, po překročení hranic, stávají uživateli různých druhů sociáln-pedagogických intervencí. Poskytování těchto intervencí je řešeno metodickými pokyny jednotlivých institucí, které se na péči o tyto osoby podílejí a je realizováno jak jejich odbornými zaměstnanci, tak i osobami z řad dobrovolníků a pracovníků NNO. Nejde o ucelený systém intervencí dle přesných pravidel[2]. Efektivností integračního procesu v SRN se dlouhodobě zabývá analytické oddělení Spolkového úřadu práce ve spolupráci s výzkumnými pracovišti Vysoké školy Spolkového úřadu práce v Mannheimu a Schwerinu a také Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky. Získaná data jsou pravidelně statisticky zpracovávána a zveřejňována[3]. Tato práce je však zaměřena na jedince a jejich subjektivná vnímání míry jejich intergrace do společnosti v cílové zemi a opatření, která konkrétně jim pomohla. Obdobně se zaměřuje i na poskytovatele intervencí a reflektuje jejich individuální vnímání intervenčních efektů.
Práce je koncipována teoreticko-empiricky. Teoretická část práce bude věnována definicím jednotlivých pojmům a shrnutí,základních teoretockých východisek. Podá přehled dosud publikovaných poznatků a zkoumání realizovaných v této oblasti. Popíše aktuální situaci a sumarizuje připravované koncepty intervenčních plánů.
Empirická část je věnována vlastnímu kvalitativnímu výzkumu. Prostřednictvím semistandartizovaných rozhovorů s mladistvými uprchlíky bez doporovdu a poskytovateli sociálně-pedagogických intervencí budou zmapovány poskytované intervence a vyhodnocen jejich význam pro integraci mladistvých uprchlíků bez doprovodu. Rozhovory budou analyzovány za použití metody otevřeného kódování, detailní metodika bude vytvořena po ukončení sběru dat.

[1]eskalace konfliktu na území bývaléJugoslávie
[2]Stručný přehled postupů na https://ec.europa.eu/home-affairs/sites/homeaffairs/files/what-we-do/policies/european-agenda-migration/background- information/docs/20160607/factsheet_action_plan_integration_third-country_nationals_en.pdf
[3]http://www.bamf.de/DE/DasBAMF/Forschung/Themen/Integration/integration-node.html;
https://statistik.arbeitsagentur.de/Statischer-
Content/Grundlagen/Methodenberichte/Arbeitsmarktstatistik/Generische-Publikationen/MethodenberichtIntegration-Fluechtlinge.pdf
References
ANDERSON, Philip : „Lass mich endlich machen!“ : Eine Strategie zur Förderung in der beruflichen Bildung für junge berufsschulpflichtige Asylbewerber und Flüchtlinge (BAF). München : Landeshauptstadt München, Referat für Bildung und Sport, 2016.

ATKINSON, P. 1990. The Ethnographic Immagination. Textual Constructions of Reality. London: Routledge.

BÄR, Christine : Migration im Jugendalter : psychosoziale Herausforderungen zwischen Trennung, Trauma und Bildungsaufstieg im deutschen Schulsystem. Gießen : Psychosozial-Verlag 2016. 333 s.
ISBN 978-3-8379-2635-4

BAŠTECKÁ, B. Terénní krizová práce. Psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada, 2005. 300 s. ISBN 80-247-0708-X

BATTY, D. 2001.Social services benefit from audit by people with disabilities. TheGuardian, Monday February 26, 2001

BAUMANN, Barbara a RIEDL, Alfred : Neu zugewanderte Jugendliche und junge Erwachsene an Berufsschulen : Ergebnisse einer Befragung zu Sprach- und Bildungsbiografien. Frankfurt am Main:
Peter Lang Edition 2016. 165 s. ISBN 978-3-631-67418-5

BRINKS, Sabrina a DITTMANN, Eva: Handbuch unbegleitete minderjährige Flüchtlinge. Frankfurt am Main : Internationale Ges. f. erzieherische Hilfen 2016. 336 s. ISBN 978-3- 925146-92-3

BROŽ, Miroslav; KINTLOVÁ, Petra; TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží Černého Petra: Sociální vyloučení v Liberci , Plzni a Ústí nad Labem. *s.l.+ : Člověk v tísni - společnost při České televizi, o. p. s., 2007. 91 s. ISBN 978-80-86961-27-9.

BRUN, C. 1997. The process and implications of doing qualitative research: an analysis of 54 doctoral dissertations. Journal of Sociology and Social Welfare, XXIV, 4, 95112.

COCKS, E. 2002. Evaluation of quality in learning disability services. In Race, D. (ed.). Learninig Disability: A Social Approach. London: Routledge, pp. 118136.

Diskriminace – manuál pro pracovníky institucí; kolektiv autorů, Poradna pro občanství/ Občanská a lidská práva Praha 2006
DRAGOMIRECKÁ, E. a ŠKODA, C. 1997a. Kvalita života. Vymezení, definice a historický vývoj pojmu v sociální psychiatrii. Česká a slovenská psychiatrie, 93, 2, 102208.

EDGERTON, R. 1996. A longitudinal-ethnographic research perspective on quality of life. In Schalock, R. (ed.). Quality of Life, Volume I., Conceptualisation and Measurement. Washington: AAMR, pp. 8390.

HOSKOVCOVÁ, S. Psychosociální intervence. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum, 2009. 184 s. ISBN 978-80-246-1626-1

INSTITUT FÜR SOZIALE ARBEIT e.V. [Hrsg.] : ISA-Jahrbuch zur Sozialen Arbeit 2016 : Schwerpunkt:
Geflüchtete junge Menschen in Kontexten der Sozialen Arbeit und angrenzender Systeme. Münster :
Waxmann 2016. 220 s. ISBN 978-3-8309-3543-8

LEWIS, Oscar. The Culture of Poverty. Scientific American. 1966, 4, s. 19-25.

MARKMANN, Gesa a OSBURG, Claudia [Hrsg.] : Kinder und Jugendliche mit Fluchterfahrungen in der Schule : Impulse für eine inklusive Praxis. Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren GmbH 2016. 204 s. ISBN 978-3-8340-1593-8

OECD 2001.The Well-being of Nations: The Role of Human and Social Capital. Paris: OECD.

ROTH, S. J. 2002. Beschäftigungsorientierte Sozialpolitik: gemeinnützige Beschäftigung als Brücke zwischen Sozialsystem und Arbeitsmarkt. Köln: Institut für Wirtschatspolitik an der Universität zu Köln, 2002. ISBN 3-933812-13-5

SHANK, G. 2006. Six alternative to mixed-methods in qualitative research. Qualitative Research in Psychology, 3, 346-356.

SIROVÁTKA, Tomáš. Sociální exkluze a sociální inkluze menšin a marginalizovaných skupin. Vydání první. Brno: Georgetown, 2004. 217 s. ISBN 80-86251-19-5.

ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize – Psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada, 2004a. 132 s.
ISBN 80-247-0888-4

ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004b. 200s. ISBN 80-247-0586-9

TOPRAK, Ahmet a WEITZEL, Gerrit : Deutschland das Einwanderungsland : Wie die Integration junger Geflüchteter gelingen kann. Wiesbaden : Springer VS 2017. 38 s. ISBN 978-3-658-15911-5
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html