Využití prvků mindfulness u dospělých klientů s ADHD
Thesis title in Czech: | Využití prvků mindfulness u dospělých klientů s ADHD |
---|---|
Thesis title in English: | The Application of the Mindfulness Method on Adult Clients with ADHD |
Key words: | ADHD|ADHD v dospělosti|mindfulness|kurz mindfulness|FFMQ-15-CZ |
English key words: | ADHD|ADHD in adults|mindfulness|mindfulness course|FFMQ-15-CZ |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.11.2020 |
Date of assignment: | 10.11.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.11.2020 |
Date and time of defence: | 03.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 23.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Tereza Štěpánková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je sledovat využitelnost mindfulness technik ke zmírnění symptomů poruchy pozornosti u dospělé populace s ADHD. Obsahem teoretické části bude vymezení pojmu ADHD/ADD, přehled specifických projevů ADHD u dospělých i intervence napomáhající ke zlepšení ADHD symptomatiky. Součástí teoretické části bude také vysvětlení konceptu mindfulness a představení technik mindfulness, které se podle nejnovějších výzkumů zdají být účinné ve zvyšování kapacity pozornosti i dalších kognitivních funkcí a behaviorálních projevů.
Výzkumná část bude mít formu kvalitativní studie. Bude sledována míra prevalence symptomů na začátku, v průběhu a na konci několikatýdenního individuálního setkávání s klienty, kteří budou v rámci terapie využívat techniky mindfulness. Formou případové studie budou popisovány jednotlivé zkušenosti klientů s tímto programem, a to jak v průběhu kurzu, tak i po skončení kurzu a s odstupem přibližně dvou měsíců pro zjištění trvalosti účinku v čase. Výsledky výzkumu mohou přispět nejen k osvětě ohledně poruchy pozornosti přetrvávající i do dospělosti, ale také mohou rozšířit škálu nabízené pomoci pro dospělé klienty s ADHD o prvky mindfulness. |
References |
Cairncross, M., & Miller, C. J. (2020). The effectiveness of mindfulness-based therapies for ADHD: a meta-analytic review. Journal of attention disorders, 24(5), 627-643.
Hepark, S., Janssen, L., de Vries, A., Schoenberg, P. L., Donders, R., Kan, C. C., & Speckens, A. E. (2019). The efficacy of adapted MBCT on core symptoms and executive functioning in adults with ADHD: A preliminary randomized controlled trial. Journal of Attention Disorders, 23(4), 351-362. Janssen, L., de Vries, A. M., Hepark, S., & Speckens, A. E. (2020). The feasibility, effectiveness, and process of change of mindfulness-based cognitive therapy for adults with ADHD: A mixed-method pilot study. Journal of attention disorders, 24(6), 928-942. Ptáček, R., & Ptáčková, H. (2018): ADHD – variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Karolinum. Zylowska, L., Ackerman, D. L., Yang, M. H., Futrell, J. L., Horton, N. L., Hale, T. S., ... & Smalley, S. L. (2008). Mindfulness meditation training in adults and adolescents with ADHD: A feasibility study. Journal of attention disorders, 11(6), 737-746. Zylowska, L. (2012). The mindfulness prescription for adult ADHD: An 8-step program for strengthening attention, managing emotions, and achieving your goals. Boston: Shambhala Publications. |