Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Thesis title in Czech: Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Thesis title in English: Czech of migrants children in Stockholm, case study
Key words: český jazyk|čeština jako druhý jazyk|čeština v zahraničí|dítě|Stockholm|migranti|komunikace
English key words: Czech language|Czech as a Second Language|Czech Abroad|Child|Stockholm|Migrants|Communication
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.11.2020
Date of assignment: 05.11.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.11.2020
Date and time of defence: 01.09.2021 09:00
Date of electronic submission:22.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je vypracování případové studie zaměřené na češtinu děti migrantů žijících dlouhodobě nebo trvale ve Stockholmu. Tyto děti mají češtinu jako mateřský jazyk a jazyk vyhrazený rodinné komunikaci, vyučovány jsou primárně ve švédštině a v angličtině. Případová studie zmapuje úroveň jejich znalosti v mluveném a psaném projevu, využity budou dostupné diagnostické nástroje (diagnostický test vytvořený na PedF UK) a podrobná analýza nahrávek a písemných prací. Případová studie bude sloužit jako podklad pro tvorbu budoucích výukových plánů.
Metody, postup práce
Případová studie je definována metodou záměrného výběru zkoumaného vzorku. Kontakt s rodinami je zajištěn prostřednictvím sociálních sítí a místní krajanské komunity, kritériem pro zařazení do vzorku je skutečnost, že alespoň jeden z rodičů dítěte je Čech. V první fázi bude provedena jazyková diagnostika dětí za použití standardizovaného jazykového testu, v další fázi proběhne sběr nahrávek a písemných projevů dětí. Jazykové materiály budou analyzovány s cílem stanovit úroveň znalosti češtiny a připravit podklad pro zpracování výukových plánů.
References
BARAC, Raluca a BIALYSTOK, Ellen: Bilingual Effects on Cognitive and Linguistic Development: Role of Language, Cultural Background, and Education, in Child Development, březen/duben 2012, roč. 83, č. 2, s. 413–422.
BERNSAND, Niklas a NARVSELIUS, Eleonora: Cultural heritage in Sweden in the 2000s: Contexts, debates, paradoxes, in Politeja: Diversity and unity: How heritage becomes the narrative for Europe’s future, 2018, roč. 52, č. 1, s. 57–94.
BLOOM, Lois, LIGHTBOWN, Patsy, HOOD, Lois, BOWERMAN, Melissa, MARATSOS, Michael a MARATSOS, Michael P.: Structure and Variation in Child Language, in Monographs of the Society for Research in Child Development, květen 1975, roč. 40, č. 2,
s. 1–97.
BROUČEK, Stanislav: Nad výzkumem českého etnika v zahraničí, in Český lid, 1990, roč. 77, č. 3, s. 129–138.
HENDL, Jan: Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace, Portál, Praha: 2008.
KESSEL, Frank S.: The Role of Syntax in Children's Comprehension from Ages Six to Twelve, in Monographs of the Society for Research in Child Development, září 1970, roč. 35, č. 6,
s. 1–95.
LUKAVSKÝ, Jiří a SMOLÍK, Filip: Word Order and Case Inflection in Czech: On-line Sentence Comprehension in Children and Adults. in: N. A. Taatgen – H. van Rijn (eds.), Proceedings of the 31th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Austin, TX: Cognitive Science Society, 2009, s. 1358–1363.
MONTRUL, Silvina: Introduction: The Linguistic Competence of Heritage Speakers, in Studies in Second Language Acquisition, červen 2011, roč. 33, č. 2, s. 155–161.
PINKER, Steven: Language Learnability and Language Development. With New Commentary by the Author, Harvard University Press, Cambridge, MA: 1996.
PREVOO, Mariëlle J. L., MALDA, Maike, MESMAN, Judi a IJZENDOORN, Marius H. van: Within- and Cross-Language Relations Between Oral Language Proficiency and School Outcomes in Bilingual Children With an Immigrant Background: A Meta-Analytical Study, in Review of Educational Research, březen 2016, roč. 86, č. 1, s. 237–276.
PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky, Grada Publishing a. s., Praha: 2011.
PRŮCHA, Jan: Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele, Triton, Praha: 2011.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Když začínáme mluvit: lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha: 2013.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem, Karolinum, Praha: 2016.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html