Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Videogames and ecological thinking: player’s perspective
Thesis title in Czech: Videohry a ekologické myšlení: perspektiva hráčů
Thesis title in English: Videogames and ecological thinking: player’s perspective
Key words: videohry|environmentální problémy|ekologie|reflexe|klimatická krize|klimatická změna
English key words: video games|environmental issues|ecology|reflection|climate change|climate crisis
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.10.2020
Date of assignment: 19.10.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.10.2020
Date and time of defence: 23.06.2021 09:00
Date of electronic submission:07.05.2021
Date of proceeded defence: 23.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: MgA. Ondřej Javora, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je prozkoumat potenciál mainstreamových videoher pro reflexi ekologických témat ze strany hráčů. Řada autorů naznačuje, že mainstreamové počítačové hry mohou hráče k takové reflexi motivovat, dosud však neexistuje empirická studie, která by tento potenciál jednoznačně prokazovala. Diplomová práce má za cíl ověřit výše uvedenou hypotézu pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybraným vzorkem hráčů konkrétních mainstreamových videoher. Metodicky bude diplomová práce vycházet z teoretického rámce navrženého H.-J. Backem, který bude upraven pro potřeby výzkumu hráčské perspektivy. Výzkum přispěje k porozumění možných reflektivních procesů v rámci videoher, v nichž reflexe není primárním cílem.

Data budou zpracována v souladu s etickými standardy ve výzkumech s lidskými respondenty a diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
Abraham, B. (2018). Video Game Visions of Climate Futures: ARMA 3 and Implications for Games and Persuasion. Games and Culture. 13(1). 71–91.https://doi.org/10.1177/1555412015603844
Abraham, B., & Jayemanne, D. (2017). Where are all the climate change games? Locating digital games' response to climate change. Transformations: Journal of Media, Culture & Technology. 2017(30). 74-94.
Backe, H-J. (2017). Within the Mainstream. An Ecocritical Framework for Digital Game History. Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, 8(2), 39-55.http://ecozona.eu/article/view/1362/2088
Holmes, S. (2019). Visualizing ecocritical euphoria in Red Dead Redemption 2 In: Dobrin, S. Morey, S. (eds). (2020). Mediating Nature: The Role of Technology in Ecological Literacy. London: Routledge,https://doi.org/10.4324/9780429399121
Patterson, T. & Barratt, S. (2019). Playing for the Planet – How video games can deliver for people and the environment. UN Environment/GRID-Arendal. Arendal, Norway.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html