Videogames and ecological thinking: player’s perspective
Thesis title in Czech: | Videohry a ekologické myšlení: perspektiva hráčů |
---|---|
Thesis title in English: | Videogames and ecological thinking: player’s perspective |
Key words: | videohry|environmentální problémy|ekologie|reflexe|klimatická krize|klimatická změna |
English key words: | video games|environmental issues|ecology|reflection|climate change|climate crisis |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM) |
Supervisor: | doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.10.2020 |
Date of assignment: | 19.10.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.10.2020 |
Date and time of defence: | 23.06.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 07.05.2021 |
Date of proceeded defence: | 23.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | MgA. Ondřej Javora, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je prozkoumat potenciál mainstreamových videoher pro reflexi ekologických témat ze strany hráčů. Řada autorů naznačuje, že mainstreamové počítačové hry mohou hráče k takové reflexi motivovat, dosud však neexistuje empirická studie, která by tento potenciál jednoznačně prokazovala. Diplomová práce má za cíl ověřit výše uvedenou hypotézu pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybraným vzorkem hráčů konkrétních mainstreamových videoher. Metodicky bude diplomová práce vycházet z teoretického rámce navrženého H.-J. Backem, který bude upraven pro potřeby výzkumu hráčské perspektivy. Výzkum přispěje k porozumění možných reflektivních procesů v rámci videoher, v nichž reflexe není primárním cílem. Data budou zpracována v souladu s etickými standardy ve výzkumech s lidskými respondenty a diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
Abraham, B. (2018). Video Game Visions of Climate Futures: ARMA 3 and Implications for Games and Persuasion. Games and Culture. 13(1). 71–91.https://doi.org/10.1177/1555412015603844 Abraham, B., & Jayemanne, D. (2017). Where are all the climate change games? Locating digital games' response to climate change. Transformations: Journal of Media, Culture & Technology. 2017(30). 74-94. Backe, H-J. (2017). Within the Mainstream. An Ecocritical Framework for Digital Game History. Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, 8(2), 39-55.http://ecozona.eu/article/view/1362/2088 Holmes, S. (2019). Visualizing ecocritical euphoria in Red Dead Redemption 2 In: Dobrin, S. Morey, S. (eds). (2020). Mediating Nature: The Role of Technology in Ecological Literacy. London: Routledge,https://doi.org/10.4324/9780429399121 Patterson, T. & Barratt, S. (2019). Playing for the Planet – How video games can deliver for people and the environment. UN Environment/GRID-Arendal. Arendal, Norway. |