Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Thesis title in Czech: Otázky testování literatury: K podobě a vývoji maturitního didaktického testu
Thesis title in English: Testing Literature: On the Form and Development of the Czech Language and Literature Graduation Test
Key words: testování literatury|didaktika literatury|maturitní zkouška|český jazyk a literatura|katalo-gy požadavků|kurikulární dokumenty
English key words: literature testing|didactics of literature|graduation exam|Czech language and literature|requirements catalogue|curriculum documents
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.10.2020
Date of assignment: 14.10.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.10.2020
Date and time of defence: 06.02.2023 10:00
Date of electronic submission:28.12.2022
Date of proceeded defence: 06.02.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. František Brož
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na problematiku testování v oblasti literatury a na vztah mezi výukou literatury a podobou její evaluace, jak je v současné době představována společnou částí maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. Konkrétně se bude zabývat podobou didaktických testů z českého jazyka a literatury, jádrem analýzy pak budou složky testu související s literární částí předmětu, s oblastmi literární teorie a historie. Jednou z otázek pak bude také, jaké povědomí o testování literatury a o literatuře tyto testy vytvářejí a jak je s literárními, resp. uměleckými texty zacházeno v rámci celého testu. Práce si klade za cíl zmapovat proměny literární složky maturitního testu od roku 2011 do roku 2020 v kontextu školské legislativy a kurikulárních dokumentů, přičemž patřičné pedagogické dokumenty budou také součástí analýzy.
References
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2009/2010: Základní úroveň obtížnosti. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2009/2010: Vyšší úroveň obtížnosti. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2014/2015. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2015/2016. Dostupné z: https://web.archive.org/web/20151114232815/http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Katalog požadavků k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury platný od školního roku 2017/2018. Dostupné z:https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf
Didaktické testy 2011 – 2020. Dostupné z:https://www.statnimaturita-cestina.cz/didakticky-test
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999.
FULCHER, N.G., Davidson, Fred. Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book. 2008.
HAMP-LYONS, Liz., LUMPLEY, Tom. Assessing language for specific purposes. Language Testing. 2001. Dostupné z:https://www.alte.org/resources/Documents/6093%20LSP%20Supplement%20-%20WEB.pdf
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997.
Maturita. NÚCEM: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania [online]. Dostupné z:https://www.nucem.sk/sk/merania/narodne-merania/maturita
NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
SCHINDLER, Radek. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html