Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kognitivní interview jako prostředek podpory přípravného řízení
Thesis title in Czech: Kognitivní interview jako prostředek podpory přípravného řízení
Thesis title in English: Cognitive interview as a supportive method in criminal investigation
Key words: Kognitivní interview|výslechová metoda|svědecká výpověď
English key words: The cognitive interview|interrogation method|eyewitness testimony
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.10.2020
Date of assignment: 06.10.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.11.2020
Date and time of defence: 25.01.2021 00:00
Date of electronic submission:17.12.2020
Date of proceeded defence: 25.01.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce má za cíl prezentovat aktuální poznatky o kognitivním interview, výslechové metodě, která v rámci přípravného řízení, jedné z fází trestního řízení, pomáhá policii získat podrobnější a přesnější výpověď od očitých svědků trestné činnosti. Metoda se zároveň snaží minimalizovat případnou sekundární viktimizaci, kterou očití svědkové mohou v rámci trestního řízení procházet.
Metoda je založena především na znalostech fungování lidské mysli, teoretická část se proto zabývá kognitivními procesy, které se podílejí na vytváření svědecké výpovědi, zároveň se však věnuje také sociálním aspektům výslechu svědků. Vysvětleny jsou samotné principy kognitivního interview, jeho struktura a jednotlivé techniky. Důležitou součástí je také otázka využití kognitivního interview u specifických skupin lidí, zvláště pak u těch s vyšším rizikem sekundární viktimizace.

Výzkumná část se zaměřuje na aktuální praxi Policie České republiky při výslechu svědků. Zjišťuje, jaké techniky policie aktuálně využívá a zda jsou tyto techniky v souladu s metodou kognitivního interview.
Diplomový projekt díky tomu přispěje k vytvoření vzdělávacího kurzu kognitivního interview pro policisty, který bude reagovat na aktuální policejní praxi. Vzhledem k epidemiologické situaci (COVID-19) bude forma výzkumu uzpůsobena aktuálním možnostem. Zvažována je možnost zkoumat užívané techniky buď pomocí semistrukturovaných rozhovorů s policisty, kteří se aktivně podílejí na výsleších svědků, či formou kvalitativní analýzy videozáznamů výslechů.
References
Dando, C., Wilcock, R., & Milne, R. (2009). The Cognitive Interview: novice police officers’ witness/victim interviewing practices. Psychology, Crime & Law, 15(8), 679–696. https://doi.org/10.1080/10683160802203963

Fisher, R. P., & Geiselman, R. E. (1992). Memory-Enhancing Techniques for Investigative Interviewing: The Cognitive Interview. Springfield: Charles C Thomas.

Holliday, R. E., Humphries, J. E., Milne, R., Memon, A., Houlder, L., Lyons, A., & Bull, R. (2012). Reducing misinformation effects in older adults with cognitive interview mnemonics. Psychology and Aging, 27(4), 1191–1203. https://doi.org/10.1037/a0022031

Köhnken, G., Milne, R., Memon, A., & Bull, R. (1999). The cognitive interview: A meta- analysis. Psychology, Crime & Law, 5(1–2), 3–27. https://doi.org/10.1080/10683169908414991

Kubík, O. (2017). Investigatívna psychológia. Bratislava: Wolters Kluwer ČR, a.s.

Memon, A., Meissner, C. A., & Fraser, J. (2010). The Cognitive Interview: A meta- analytic review and study space analysis of the past 25 years. Psychology, Public Policy, and Law, 16(4), 340–372. https://doi.org/10.1037/a0020518

Wagstaff, G. F., Wheatcroft, J. M., Caddick, A. M., Kirby, L. J., & Lamont, E. (2011). Enhancing Witness Memory With Techniques Derived From Hypnotic Investigative Interviewing: Focused Meditation, Eye-Closure, and Context Reinstatement. International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 59(2), 146–164. https://doi.org/10.1080/00207144.2011.546180
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html