Pojetí domova u dětí ve střídavé péči rodičů
Thesis title in Czech: | Pojetí domova u dětí ve střídavé péči rodičů |
---|---|
Thesis title in English: | The perspectives of children from shared-parenting care towards the experience of a home |
Key words: | Střídavá péče|pojetí domova|porozvodové uspořádání rodiny|děti ve střídavé péči|charakteristiky domova|rodinné vztahy |
English key words: | Shared physical custody|the perception of home|family arrangements after divorce|children in shared physical custody|family relationships |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 06.10.2020 |
Date of assignment: | 06.10.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 18.11.2020 |
Date and time of defence: | 13.09.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Advisors: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Cílem diplomového projektu je zmapovat, jak děti, které jsou ve střídavé péči rodičů, vnímají domov. Diplomová práce se pokusí nastínit, které elementy jsou pro děti důležité, aby se v nově vzniklých domácnostech po rozvodu rodičů cítily jako doma. Téma reaguje na to, že k této problematice je u nás málo empirických zjištění, ačkoli jde o velmi frekventovaný společenský fenomén.
Obsahem literárně přehledové části bude shrnutí dosavadních poznatků k tématu pojetí domova, například, které faktory přispívají k tomu, aby jedinci zažívaly pocit domova, dále pak střídavé péče a pohledu dětí na obojí. Tato část se bude opírat nejen o psychologické, ale do jisté míry také o sociologické, pedagogické, právní i další odborné zdroje domácí a zejména zahraniční. Pro výzkumnou část projekt předpokládá kvalitativní design. Bude se věnovat tomu, jak děti vnímají domácnosti/domov svých rodičů po rozvodu a co jim pomáhá, aby měly pocit bezpečí domova. Výzkum bude zaměřen na děti ve starším školním věku. S respondenty budou vedeny rozhovory, které budou doplněny o další dotazovací metody. Rozhovory budou následně kvalitativně zpracovány a výsledkem výzkumné části bude utvoření výzkumných hypotéz. Výsledky výzkumu přispějí k osvětlení problematiky střídavé péče a jejího dopadu na děti. Získané poznatky mohou být následně využity v dalším zkoumání a mohou být prospěšné nejen na poli psychologie, ale také sociální práce či právní praxe. |
References |
Hogenová, A. (2013). Fenomén domova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Hymowitz, P. (2005). Relocation: Parents’ needs, children’s interests. In L. Gunsberg & P. Hymowitz (Eds.), A handbook of divorce and custody: Forensic, developmental, and clinical perspectives. (pp. 301–314). The Analytic Press/Taylor & Francis Group. Matějček, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství (Vyd. 1.). Praha:Grada. Novák, T. (2013). Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především (Vyd. 1.). Praha: Portál. Oláh, M. (2016). Střídavá péče o dítě: Cochemská prax v EU – šance pro naše děti. Praha: Spravedlnost dětem – sdružení pro ochranu práv dětí, rodičů a prarodičů. Smart, C., Neale, B., & Wade, A. (2001). The changing experience of childhood: Families and divorce. Cambridge, UK: Polity. |