Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti realizace občanského vzdělávání v pražských sokolských jednotách
Thesis title in Czech: Možnosti realizace občanského vzdělávání v pražských sokolských jednotách
Thesis title in English: Possibilities of Implementation of Civic Education within the Prague Sokol Units
Key words: občanské vzdělávání dospělých|kompetence pro demokratickou kulturu|aktivní občanství|občanská společnost|vzdělavatelská činnost|Sokol
English key words: adult civic education|competences for democratic culture|active citizenship|civic society|educational activity|Sokol
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.09.2020
Date of assignment: 22.09.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.03.2022
Date and time of defence: 24.01.2023 10:30
Date of electronic submission:04.01.2023
Date of proceeded defence: 24.01.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce bude analyzovat občanské vzdělávání dospělých v pražských sokolských jednotách ve vztahu k modelu kompetencí pro demokratickou kulturu. Nejprve bude věnována pozornost charakteristice občanského vzdělávání a konceptu aktivního občanství. Dále bude popsán model kompetencí pro demokratickou kulturu podle Rady Evropy, který rozděluje kompetence do oblastí hodnot, postojů, znalostí a kritického porozumění a dovedností. Pozornost bude také věnována vzdělavatelskému odboru České obce sokolské a analýze aktivit, které jsou v kompetenci vzdělavatelů jednot a naplňují charakteristiku občanského vzdělávání dospělých. Práce se zaměří na téma a cíle aktivit, metody vzdělávání a obsahovou korespondenci s kompetencemi z definovaného modelu. Pro potřeby analýzy v Sokolech bude využito tištěných a digitálních materiálů vydávaných Českou obcí sokolskou, zejména časopisu Sokol s přílohou Vzdělavatelské listy a aktualit dostupných na webových stránkách Sokola a pražských jednot. Cílem kvalitativního empirického šetření bude rozšířit předchozí analýzu o názory sokolských vzdělavatelů na obsahovou korespondenci jimi realizovaných aktivit s modelem kompetencí pro demokratickou kulturu. Východiskem šetření bude model kompetencí pro demokratickou kulturu, který bude vzdělavatelům představen předem. Šetření bude probíhat formou polostandardizovaných rozhovorů se vzdělavateli z vybraných sokolských jednot na území Prahy. Jedním z výstupů šetření bude návrh doporučení pro zlepšení stávajícího stavu občanského vzdělávání dospělých v pražských sokolských jednotách.

Předběžná struktura práce:
1 Základní pojmy občanského vzdělávání
1.1 Občanství
1.2 Koncept Aktivního občanství
1.3 Občanská společnost a občanské organizace
2 Charakteristika občanského vzdělávání
2.1 Občanské vzdělávání jako součást celoživotního učení
2.2 Občanské vzdělávání dospělých v České republice
3 Model kompetencí pro demokratickou kulturu
4 Vzdělavatelský odbor České obce sokolské
5 Analýza občanského vzdělávání dospělých v Sokolech
6 Empirické šetření: Názory sokolských vzdělavatelů na obsahovou korespondenci jimi realizovaných aktivit s modelem kompetencí pro demokratickou kulturu
References
AHRARI, Seyedali, Jamilah OTHMAN, Salleh HASSAN, Bahaman Abu SAMAH a Jeffrey Lawrence D`SILVA. Active Citizenship by Active Learning. Journal of Applied Sciences. 2014, 14(20), s. 2450–2459. ISSN 1812-5654. Dostupné z:http://www.scialert.net/abstract/?doi=jas.2014.2450.2459.
COE. Competences for democratic culture; Living together as equals in culturally diverse democratic societies [online]. Council of Europe Publishing, 2016 [cit. 2020-08-26]. ISBN 978-92-871-8237-1. Dostupné z:https://rm.coe.int/16806ccc07.
COV. Analýza občanského vzdělávání dospělých. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/15064.
ČOS. Závazný pokyn k organizování vzdělavatelské činnosti v ČOS [online]. ČOS, 2004 [cit. 2020-08-18]. Dostupné z:https://www.sokol.eu/assets/download/2mH2prrlmq.pdf.
HLOUŠKOVÁ, Lenka a Milan POL. Občanské vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 189–205. ISBN 978-80-210-4779-2.
HODAŇ, Bohuslav, ed. Sokolství, občanská společnost, sjednocující se Evropa: sborník sdělení přednesených na vědecké konferenci na Fakultě tělesné kultury UP v Olomouci ve dnech 5. a 6. prosince 2003. Olomouc: Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-85783-54-1.
HRUBEC, Marek. Demokracie, veřejnost a občanská společnost. Praha: Filosofia, 2004. Filosofie a sociální vědy. ISBN 80-700-7211-3.
KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. Andragogika. ISBN 80-86432-96-3.
LOCKYER, Andrew a Bernard CRICK. Active Citizenship: What Could It Achieve and How? [online]. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010 [cit. 2019-05-25]. ISBN 978-0-7486-3867-3. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds&ebv=EB&ppid=pp_A.
MARTIN, Ian. Adult education, lifelong learning and citizenship: some ifs and buts [online]. International journal of lifelong education. 2003, 22(6), s. 566–579 [cit- 2021-08-15]. ISSN 1464-519X. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0260137032000138130.
PANCER, Mark S. The Psychology of Citizenship and Civic Engagement [online]. Oxford University Press, 2014 [cit. 2020-08-19]. ISBN 978-01-9022-286-4. Dostupné z:https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&profile=eds&ebv=EB&ppid=pp_Cover.
SKOVAJSA, Marek a kol. Občanský sektor: organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-681-0.
SMÉKAL, Vladimír, Tomáš PROTIVÍNSKÝ, Petr JARUŠEK, Pavla JANEČKOVÁ a Filip HOTOVÝ. Analýza občanského vzdělávání dospělých [online]. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010 [cit. 2018-05-11]. Dostupné z:http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/1a6bc41ec3e17f0617c232dfb99bd41ab9039b6f_uploaded_cov2010-analyza_ovd_cr_final.pdf.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html