Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta
Thesis title in Czech: | Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta |
---|---|
Thesis title in English: | Dysfunctional family environment from the perspective of an adolescent |
Key words: | rodina|dysfunkce|vývoj|adolescenti|coping |
English key words: | Family|Dysfunction|Development|Adolescents|Coping |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.09.2020 |
Date of assignment: | 21.09.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.03.2021 |
Date and time of defence: | 31.01.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 13.12.2021 |
Date of proceeded defence: | 31.01.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá dětmi v období adolescence, kteří vyrůstají v dysfunkčním rodinném prostředí.
Obsah literárně-přehledové části diplomové práce bude věnován období adolescence obecně, pozornost bude zaměřena rodinné systémy, ve kterých nedochází k naplňování základních potřeb dítěte (dysfukční rodinné prostředí), možnému vlivu vyrůstání v takovém prostředí na formování osobnosti adolescenta. Pozornost bude věnována také stresu a copingovým strategiím. Tato část bude čerpat zejména ze zahraniční literatury a výzkumů. Výzkumné šetření bude počítat s kvalitativním designem, který bude probíhat pomocí polostrukturovaných rozhovorů s adolescenty. Cílovou skupinou budou adolescenti, kteří jsou momentálně umístěni v dětském centru právě kvůli nevyhovujícímu prostředí v rodině. Cílem tohoto výzkumného šetření bude snaha o větší pochopení toho, jak děti v tomto významném vývojovém období prožívají a vnímají nefunkční rodinné zázemí, ale především jaké copingové strategie a zdroje podpory využívají pro vyrovnání se se zátěžovou a nepříznivou životní situací. například jejich zdrojů pro zvládání zátěže, vztahů a hodnot. Zpracování této diplomové práce může především díky výzkumné části být nástrojem k pochopení pocitů a prožívání dětí, kteří v tomto prostředí vyrůstali. Může tak být aplikovatelná v práci s adolescenty, ale také s rodiči těchto dětí. Zároveň může být i zdrojem pro prevenci psychické dekompenzace i případného rozvoje závažnějších psychických obtíží. |
References |
Abramson, D. M., Park, Y. S., Stehling-Ariza, T., & Redlener, I. (2010). Children as Bellwethers of Recovery: Dysfunctional Systems and the Effects of Parents, Households, and Neighborhoods on Serious Emotional Disturbance in Children After Hurricane Katrina. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 4(S1), S17–S27.https://doi.org/10.1001/dmp.2010.7
Adjustment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 6(12), 3156–3168.https://doi.org/10.3390/ijerph6123156 Friel, J. C., & Friel, L. D. (2000). Adult children: The secrets of dysfunctional families. Health Communications. Klostermann, K., & Kelley, M. (2009). Alcoholism and Intimate Partner Violence: Effects on Children’s Psychosocial Valls-Vidal, C., Garriga Alsina, A., Pérez-Testor, C., Guàrdia-Olmos, J., & Iafrate, R. (2016). Young Adults’ Individuation with Mother and Father as a Function of Dysfunctional Family Patterns, Gender and Parental Divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 57(4), 245–265. https://doi.org/10.1080/10502556.2016.1160480 |