Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kognitivní screening u dětí: testování nové baterie počítačových her
Thesis title in Czech: Kognitivní screening u dětí: testování nové baterie počítačových her
Thesis title in English: Cognitive screening for children: testing a new battery of computer games
Key words: Předškolní děti|kognitivní screening|kognitivní funkce|počítačové testování|paměť|pozornost
English key words: Preschool children|cognitive screening|cognitive function|game-based testing|memory|attention
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.09.2020
Date of assignment: 16.09.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.09.2020
Date and time of defence: 03.09.2021 00:00
Date of electronic submission:24.07.2021
Date of proceeded defence: 03.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměřuje na kognitivní screening u dětí předškolního a mladšího školního věku. Cílem práce je otestovat nově vyvinutou baterii interaktivních počítačových her, která má sloužit ke screeningu některých kognitivních schopností u dětí (např. pozornosti a paměti) a porovnat jí se standardizovanou metodou.

Teoretická část bude zaměřena na kognitivní vývoj a na možnosti měření kognitivních funkcí u dětí. Dále se bude věnovat popisu jednotlivých her, vysvětlení jejich teoretických základů a propojení s konkrétními kognitivními funkcemi.

Výzkumná část se bude zabývat testováním baterie her na dětech předškolního a mladšího školního věku a následným porovnáváním počítačové metody s běžně užívanou standardizovanou metodou. Výsledky výzkumu poslouží k ověření využitelnosti vyvinuté baterie her jako screeningového nástroje pro mladší děti.
References
Day, J., et al. (2019). Towards Scalable, Integrative Assessment of Children’s Self-Regulatory Capabilities: New Applications of Digital Technology [Online]. Clinical Child And Family Psychology Review, 22(1), 90-103. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00282-4

Gomez-tello, et al. (2020). Neuropsychological screening with TOWI: Performance in 6-to 12-year-old children [Online]. Applied Neuropsychology-Child. https://doi.org/10.1080/21622965.2020.1764357

Rajabi, S., Pakize, A., & Moradi, N. (2020). Effect of combined neurofeedback and game-based cognitive training on the treatment of ADHD: A randomized controlled study [Online]. Applied Neuropsychology. Child, 9(3), 193-205. https://doi.org/10.1080/21622965.2018.1556101

Twomey, D. M., et al. (2018). Feasibility of using touch screen technology for early cognitive assessment in children [Online]. Archives Of Disease In Childhood, 103(9), 853-858. https://doi.org/10.1136/archdischild-2017-314010

Vlček, K. a kol. (2006). Spatial navigation and episodic-memory test in screening of dementia. Psychiatrie, 10(Suppl. 3): 35-38.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html