Kognitivní screening u dětí: testování nové baterie počítačových her
Thesis title in Czech: | Kognitivní screening u dětí: testování nové baterie počítačových her |
---|---|
Thesis title in English: | Cognitive screening for children: testing a new battery of computer games |
Key words: | Předškolní děti|kognitivní screening|kognitivní funkce|počítačové testování|paměť|pozornost |
English key words: | Preschool children|cognitive screening|cognitive function|game-based testing|memory|attention |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 16.09.2020 |
Date of assignment: | 16.09.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.09.2020 |
Date and time of defence: | 03.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michal Vavrečka, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměřuje na kognitivní screening u dětí předškolního a mladšího školního věku. Cílem práce je otestovat nově vyvinutou baterii interaktivních počítačových her, která má sloužit ke screeningu některých kognitivních schopností u dětí (např. pozornosti a paměti) a porovnat jí se standardizovanou metodou.
Teoretická část bude zaměřena na kognitivní vývoj a na možnosti měření kognitivních funkcí u dětí. Dále se bude věnovat popisu jednotlivých her, vysvětlení jejich teoretických základů a propojení s konkrétními kognitivními funkcemi. Výzkumná část se bude zabývat testováním baterie her na dětech předškolního a mladšího školního věku a následným porovnáváním počítačové metody s běžně užívanou standardizovanou metodou. Výsledky výzkumu poslouží k ověření využitelnosti vyvinuté baterie her jako screeningového nástroje pro mladší děti. |
References |
Day, J., et al. (2019). Towards Scalable, Integrative Assessment of Children’s Self-Regulatory Capabilities: New Applications of Digital Technology [Online]. Clinical Child And Family Psychology Review, 22(1), 90-103. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00282-4
Gomez-tello, et al. (2020). Neuropsychological screening with TOWI: Performance in 6-to 12-year-old children [Online]. Applied Neuropsychology-Child. https://doi.org/10.1080/21622965.2020.1764357 Rajabi, S., Pakize, A., & Moradi, N. (2020). Effect of combined neurofeedback and game-based cognitive training on the treatment of ADHD: A randomized controlled study [Online]. Applied Neuropsychology. Child, 9(3), 193-205. https://doi.org/10.1080/21622965.2018.1556101 Twomey, D. M., et al. (2018). Feasibility of using touch screen technology for early cognitive assessment in children [Online]. Archives Of Disease In Childhood, 103(9), 853-858. https://doi.org/10.1136/archdischild-2017-314010 Vlček, K. a kol. (2006). Spatial navigation and episodic-memory test in screening of dementia. Psychiatrie, 10(Suppl. 3): 35-38. |