Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pedagogické ideje v díle P. Freira
Thesis title in Czech: Pedagogické ideje v díle P. Freira
Thesis title in English: Pedagogical Ideas in Paulo Freire's Work
Key words: Kritické|vzdělávání|výchova|nerovnosti|pedagogika|utlačování|ideje|křesťanství|marxismus|gramotnost
English key words: critical|education|inequalities|pedagogy|opression|ideas|christianity|marxism|literacy
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.09.2020
Date of assignment: 08.09.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2021
Date and time of defence: 31.05.2021 10:00
Date of electronic submission:14.04.2021
Date of proceeded defence: 31.05.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá životem a dílem světově známého pedagoga Paula Freira. V úvodu představím autorův život a dobu, spolu s jeho vlivem a vztahem ke křesťanství a marxismu. Dále práce představí základní myšlenky a ideje, kam by se mohlo školství uchylovat. Následovat bude také vyčet metod, jak docílit odstranění alfabetizace a jak zlepšit gramotnost ve světě. V závěru práce se pokusím vyobrazit autorův přesah do zahraničí, ve kterém rovněž působil. Předkládáná práce je ryze teoretická. Práce by mohla posloužit jako představení, u nás neznámého, autora.
References
BALLANTINE, Jeanne H., Floyd M. HAMMACK a Jenny M. STUBER. The sociology of education: a systematic analysis. Eighth Edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. 491 s. ISBN 978-1-138-23735-3.-3.
BALLANTINE, Jeanne H., Joan Z. SPADE a Jenny STUBER. Schools and society: a sociological approach to education. Sixth Edition. Los Angeles: SAGE, [2018]. 765 s. ISBN 978-1-5063-4697-7.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
CASTELLS, MANUEL., Critical education in the new information age. Lanham : Rowman & Littlefield. 1999. 93 s. ISBN 0847690105.
CIPRO, Miroslav. Prameny výchovy: Galerie světových pedagogů. Dvacáté století. 3. svazek. Praha: Vlastním nákladem, 2002. 633 s.ISBN 80-238-8004-7.
FREIRE, P., & Freire, A. M. Pedagogy of the heart. New York: Continuum. 2007. 141 s. ISBN 9780826411310.
FREIRE, Paulo, Ana Maria Araújo FREIRE a Paulo FREIRE. Pedagogy of hope: reliving Pedagogy of the oppressed. New York: Bloomsbury, 2014. 230 s. ISBN 9781472533401.
FREIRE, P., Pedagogy Of The Oppressed. London: Penguin Books Ltd. 2017. 160 s. ISBN 9780241301111.
FREIRE, PAULO and MACEDO, DONALDO P., Letters to Cristina. New York: Routledge. 1996. 252 s. ISBN 0-415-91096-X.
FREIRE, PAULO and MACEDO, DONALDO P., Literacy: Reading the Word & the World. London: Routledge & Kegan Paul. 1987. 157 s. ISBN 0-7102-1417-0.
FREIRE, PAULO, Teachers as cultural workers. Boulder, Colo.: Westview. 2006. 236 s. ISBN: 0-8133-4329-1.
GADOTTI, MOACIR, Reading Paulo Freire. Albany: State University of New York Press. 1994. 204 s. ISBN 9780585044682.
GIROUX, HENRY A, FREIRE, ANA MARIA ARAÚJO and STEINBERG, SHIRLEY R, On critical pedagogy. London: Bloomsbury Academic;Continuum. 2011. 172 s. ISBN 9781441116222.
HYSLOP-MARGISON, EMERY J and DALE, JOHN. Paulo Freire: teaching for freedom and transformation. Dordrecht: Springer. 2010. 170 s. ISBN 978-90-481-9099-7.
KRESS, TRICIA M and LAKE, ROBERT., Paulo Freire's Intellectual Roots: Toward Historicity in Praxis. London: Bloomsbury. 2013. 280 s. ISBN 9781441111845
MCLAREN, PETER and LEONARD, PETER. Paulo Freire. London: Routledge. 1993. 193 s. ISBN 0-415-03895-2
MEADE, Teresa A. A history of modern Latin America: 1800 to the present. Second edition first published 2016. Chichester, UK: Wiley Blackwell, 2016. Concise history of the modern world. 388 s.ISBN 978-1-1-118-77248-5.
TORRES, CARLOS ALBERTO. The Wiley handbook of Paulo Freire. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell. 2019. 606 s. ISBN 978-1-119-23671-9.
Elektronické zdroje:
https://www.freire.org/about/history
https://iep.utm.edu/freire/
https://infed.org/mobi/
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html