Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Thesis title in Czech: Přístupy učitelů k romským žákům ve vyučování na základní škole
Thesis title in English: Teachers approaches to Roma students in primary school education
Key words: základní škola|Romský žák|sociální vyloučení|inkluzivní vzdělávání|sociální komunikace|sociální interakce|vzdělávání Romů
English key words: primary school|Roma student|social exclusion|inclusive education|social communication|social interaction|education of Roma
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.09.2020
Date of assignment: 08.09.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.12.2020
Date and time of defence: 01.09.2021 09:00
Date of electronic submission:13.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude zjistit, zda přístupy učitelů k romským žákům na vybraných záklaních školách odpovídají principům inkluzivního vzdělávání, zejména v otázce rovného přístupu ke vzdělání. V teoretické části bude věnována pozornost analýze vzdělávání romských žáků v České republice a jeho hlavním problémům, dále pak otázce inkluze, jejím možnostem a limitům. Pozornost bude také věnována vymezení interakce učitel-žák v procesu výuky. V emprirické části bude provedeno šetření na dvou vybraných základních školách, které se na základě explorativních technik pokusí zjistit, zda existují specifika interakcí učitelů směrem k romským žákům ve srovnání s žáky majority.
References
MORAVEC, Štěpán. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, s. 11-69.
VORLÍČEK, Radek. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978-80-7465-387-2.
VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB., O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnologický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: SLON sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 9788074191190, 978-80-210-6098-2.
KOHOUT-DIAZ Magdalena, Dana BITTNEROVÁ a Markéta LEVINSKÁ. Limity inkluze ve vzdělávání romských dětí v České republice: boj o identitu žáka. Pedagogická Orientace. 2018, 28 (2), 235-268 (cit. 2020-09-16)
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html