Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Politická role nadnárodních korporací
Thesis title in Czech: Politická role nadnárodních korporací
Thesis title in English: The political role of multinational corporations
Key words: CSR|globalizace|globální vládnutí|politická legitimita firem|environmentální politika
English key words: CSR|globalization|global governance|political legitimacy of business|environmental policy
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Political Science (21-UPOL)
Supervisor: prof. Dr. Pavel Barša, M.A., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.08.2020
Date of assignment: 11.08.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.12.2020
Date and time of defence: 26.01.2021 08:00
Date of electronic submission:16.12.2020
Date of proceeded defence: 26.01.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jan Bíba, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat politickou roli nadnárodních obchodních korporací v současném globalizovaném světě. V tom smyslu se práce zaměřuje na podstatu politické role z hlediska politické teorie a teorie společenské odpovědnosti firem (CSR) a na vysvětlení možných příčin, proč korporace přijímají určité funkce při vyplňování tzv. policy gaps či poskytování veřejných statků. Další otázkou, kterou si práce pokládá, je, kde pramení legitimita opravňující korporace působit ve sféře veřejné politiky. V praktické části se práce soustředí na činnosti několika nadnárodních obchodních korporací v oblasti životního prostředí a následnou proměnu environmentální politiky na globální úrovni.
References
1. Avant, Deborah D. eds. (2010). Who Governs the Globe? Cambridge: Cambridge University Press.
2. Edward, Peter & Willmott, Hugh (2011). Political Corporate Social Responsibility: Between Deliberation and Radicalism. SSRN Electronic Journal. 10.2139/ssrn.1904344.
3. Friedman, Milton (September 13, 1970). A Friedman Doctrine: The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits. The New York Times Magazine.
4. Park, Jacob eds. (2008). The Crisis of Global Environmental Governance: Towards a new political economy of sustainability. London and New York: Routledge.
5. Scherer, Andreas & Palazzo, Guido (2009). The New Political Role of Business in a Globalized World–A Paradigm Shift in CSR and its Implications for the Firm, Governance, and Democracy.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html