Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Jak vyhledávají uživatelé NTK odborné informace
Thesis title in Czech: Jak vyhledávají uživatelé NTK odborné informace
Thesis title in English: Information searching behaviour of Czech National Library of Technology users
Key words: Informační chování|vyhledávání|HCI|technická knihovna|UX|UI|discovery|vyhledávač|Summon
English key words: information seeking|HCI|user experience|User interface|library of technology|search engine|discovery system|web scale discovery|Summon
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.07.2020
Date of assignment: 31.07.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.10.2020
Date and time of defence: 05.09.2023 09:00
Date of electronic submission:30.07.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Helena Lipková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem uživatelé NTK formulují své informační potřeby při vyhledávání (jaké jsou jejich informační požadavky) a jak jsou při vyhledávání úspěšní.
V teoretické části budou popsána specifika informačního chování uživatelů převážně z technicky orientovaných oborů, se zaměřením na vyhledávání dokumentů. Teoretická část dále zkoumá stav dané problematiky ve světě, včetně představení zahraničních výzkumů. Ve výzkumné části budou použity kvalitativní metody. Nejprve budou analyzovány dotazy uživatelů zadané do vyhledávacího pole katalogu Summon, na tuto analýzu naváží polostrukturované rozhovory s uživateli a stínování při simulovaném vyhledávání.

Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BLUMMER, Barbara a Jeffrey M. KENTON, ed., 2014. Improving Student Information Search, A metacognitive aproach. Oxford: Chandos. ISBN 978-1-84334-781-1.
RUTHVEN, Ian a DIanne KELLY, ed., 2011. Interactive Information Seeking, Behaviour and Retrieval. London: Facet publishing. ISBN 978-1-85604-707-4.
SPINK, Amanda, 2010. Information Behavior: An Evolutionary Instinct., 2010. Heidelberg: Springer. Information Science and Knowledge Management. ISBN 978-3-642-11497-7.
HICKS, D. a A. VANSCOY, 2019. Discourses of expertise in professional competency documents: Reference expertise as performance. Library Quarterly [online]. B.m.: University of Chicago Press, 89(1), 34–52. ISSN 00242519. Dostupné z: doi:10.1086/700662
MAKRI, Stephann, Ann BLANDFORD a Anna L. COX, 2011. This is what I’m doing and why: Methodological reflections on a naturalistic think-aloud study of interactive information behaviour. Information Processing & Management [online]. 47(3), 336–348. ISSN 0306-4573. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.ipm.2010.08.001
MERCER, K., K.D. WEAVER a A.J. STABLES-KENNEDY, 2019. Understanding undergraduate engineering student information access and needs: Results from a scoping review. In: ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings [online]. B.m.: American Society for Engineering Education. ISSN 21535965. Dostupné z: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078782744&partnerID=40&md5=db56f9cb145f4df3ec6a2d124b305422
ROWLANDS, Ian a David NICHOLAS, 2008. Understanding Information Behaviour: How Do Students and Faculty Find Books? The Journal of Academic Librarianship [online]. 34(1), 3–15. ISSN 0099-1333. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.acalib.2007.11.005
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html