Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Současné rodičovské trendy ve výchově
Thesis title in Czech: Současné rodičovské trendy ve výchově
Thesis title in English: Current parental trends in education
Key words: Výchova|manipulace|motivace|výchovné styly|odměny a tresty|respekt|sebeúcta|rodina|rodič|dítě
English key words: Education|manipulation|motivation|educational styles|reward and punishment|respekt|self esteem|family|parent|child
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.07.2020
Date of assignment: 22.07.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.04.2021
Date and time of defence: 01.06.2021 10:00
Date of electronic submission:20.04.2021
Date of proceeded defence: 01.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Předkládaná diplomová práce se zabývá současnými rodičovskými trendy ve výchově. Vyjasňuje související pojmy autoritativní a liberální výchova. Na druhé straně představuje i nejnovější alternativní typy výchovy, které jsou v současnosti populární. Dále se zaměřuje na to, zda jsou odměny a tresty stále aktuálním výchovným prostředkem, přičemž zkoumá velmi úzkou hranici mezi manipulací a motivací ve výchově, které souvisejí právě s nově vzniklými trendy v rodičovské výchově. V empirické části se práce pomocí kvantitativní metody dotazování, která se bude provádět technikou standardizovaného dotazníku, pokusí zjistit, jaký typ výchovy a výchovných prostředků vybraný vzorek rodičů preferuje v současné době. Také se bude soustředit na to, zda existuje závislost mezi jejich současnou výchovou svých dětí a na své vlastní zkušenosti s výchovou jich samotných.
References
Literatura k diplomové práci: Současné rodičovské trendy ve výchově
MATĚJČEK, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha:PORTÁL, s.r.o.2007. ISBN: 978-80-262-0519-7
MATĚJČEK, Z.Po dobrém, nebo po zlém?PORTÁL, s.r.o.2015. ISBN: 978-80-262-0852-5
NAZARE AGA ISABELLE.Manipulativní rodiče -PORTÁL, s.r.o. – 2016. ISBN: 978-80-2621-018-4
GORDON T. Výchova bez poražených – Malvern – 2012. ISBN: 8087580066
PROKŮPEK V. Psychologie ovlivňování – nakl. Prokůpek Vít - 2017. ISBN: 9788090656543
BASSU R. Zakázané přesvědčovací techniky– Grada Publishing – 2011. ISBN:
978-80-247-3722-5
EDMULLER A., WILHELM T. 27 manipulativních technik - Grada Publishing – 2010. ISBN: 978-80-247-3300-5
EDMULLER A., WILHELM T. Velká kniha manipulativních technik - Grada Publishing – 2011. ISBN: 978-80-247-3778-2
BÉREŠ M. Jak manipulovat s lidmi – BizBooks – 2007. ISBN: 9788025118405
PREKOPOVÁ, J. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-495-3
PREKOPOVÁ, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9063-7.
KOHOUTEK, R. (1998). Vývoj a výchova dítěte v rodině.Brno: Cerm. ISBN:
8072041053
LACINOVÁ, L., & ŠKRDLÍKOVÁ, P. Dost dobří rodiče, aneb, drobné chyby ve výchově dovoleny. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 2008. ISBN: 978-80-7367-442-7
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Vyšehrad. 2017. ISBN: 978-80-7429-797-7
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 2003. ISBN: 80-86429-19-9
MERTIN, V. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. 2013. ISBN: 978-80-7478-028-8
PREKOP, J. I rodiče by měli dělat chyby. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 2010. ISBN: 978-80-7367-766-4
PRŮCHA, J. Pedagogický slovník. Praha:PORTÁL, s.r.o.. 1995. ISBN: 978-80-262-0403-9
SINGLÝ, F. De. Sociologie současné rodiny. Praha: PPORTÁL, s.r.o.1999. ISBN:
8071782491
STRAŠÍKOVÁ, B. V roli rodičů a prarodičů. Praha: Karolinum. 2004. ISBN: 80-246-0848-0
SOLTER, A. J. Bez trestů a odměn – Výchova spokojeného dítěte ve věku 2 – 8 let. Triton. 2019. ISBN: 978-80-7553-723-2
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.GRADA Publishing, a.s.2004. ISBN: 80-247-0870-1
ALDORT, N.Vychováváme děti a rosteme s nimi.Práh s.r.o.2010. ISBN: 978-80-7252-287-3
HODGKINSON, T.Líný rodič.Nakladatelství JOTA s.r.o.2009. ISBN: 978-80-7217-665-6
HADDON, L. (2015). Children’s critical evaluation of parental mediation. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace
ZAHN-KAST. A. Jak naučit děti pravidlům.Computer Press, a.s.2008. ISBN: 978-80-251-2042-2
KOUCKÁ, P. Zdravý rozum ve výchově.PORTÁL, s.r.o.2014. ISBN: 978-80-262-0614-9
FRIEL. C. J. Sedm největších rodičovských omylů.PORTÁL, s.r.o.2014. ISBN: 978-80-262-0596-8
BRISH, K. H. Bezpečná výchova.PORTÁL, s.r.o.2012. ISBN: 978-80-262-0063-5


Internetové zdroje:
TŘEŠŇÁK, P. Půvab tygří výchovy 2011. Dostupné z:https://www.respekt.cz/tydenik/2011/14/puvab-tygri-vychovy

GILLERNOVÁ, I. Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců a dívek. 2004. Dostupné z:http://cmps.ecn.cz/pd/2004/texty/pdf/gillernova.pdf.

WRÓBEL A. Výchova a manipulace. Grada Publishing. 2008. Dostupné z: (https://books.google.cz/books/about/V%C3%BDchova_a_manipulace.html?id=aLPFBoifTqcC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false)

ČÁP, J. Psychologie vyučování a výchovy. Praha: Karolinum. 1993. Dostupné z:https://is.muni.cz/el/ped/jaro2012/SZ7MP_PsVV/Ps._vyuc._a_vychovy_pro_IS.pdf

Havlíková, M. (2013) Výchova podle “tygřích matek”. Prospívá dětem přísnost? OnaDnes. Dostupné z: http://ona.idnes.cz/prisnavychova-tygrich-matek-djm-/deti.aspx?c=A130814_003318_deti_haa

Buri, J. R. (1991). Parental Authority Questionnaire. Journal Of Personality Assessment. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=6391643&scope =site

Gfroerer, K. P., Kern, R. M., Curlette, W. L., White, J. A., & Jonynienė, J. (2011).Parenting Style and Personality: Perceptions of Mothers, Fathers, and Adolescents.Journal Of Individual Psychology. Dostupné z:http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&an=65596929&scop e=site
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html