Production and perception aspects of weak form words in Czech-accented English
Thesis title in Czech: | Produkční a percepční aspekty slabých forem v české angličtině |
---|---|
Thesis title in English: | Production and perception aspects of weak form words in Czech-accented English |
Key words: | souvislá řeč|gramatická slova|produkce|percepce|vnímání|angličtina s českým přízvukem|technika spojitých masek|slabé formy gramatických slov|synsémantika |
English key words: | connected speech|connected speech processes|grammatical words|function words|weak forms|production|perception|Czech-accented English|matched guise technique |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.07.2020 |
Date of assignment: | 22.07.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.08.2020 |
Date and time of defence: | 08.02.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 04.12.2021 |
Date of proceeded defence: | 08.02.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Lucie Jiránková, Ph.D. |
Guidelines |
Prostudujte relevantní literaturu a vypracujte přehled dosavadních nálezů o fonetické realizaci souvislé řeči v angličtině (redukce, vázání atd.) s důrazem na slabá gramatická slova.
Sestavte věty obsahující vysoké množství gramatických slov a pořiďte nahrávky min. 20 českých mluvčích angličtiny (10 se silnějším a 10 se slabším přízvukem). Analyzujte realizaci cílových gramatických slov pomocí poslechu a porovnejte obecné tendence v obou skupinách mluvčích. Proveďte manipulace signálu ve vybraných větách a sestavte percepční test zaměřený na zjištění vlivu realizace gramatických slov. Percepční test zadejte alespoň 20 posluchačům. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
References |
Alameen, G. & Levis, J. (2015). Connected speech. In: Reed, M. & Levis, J. (Eds.), Handbook of English Pronunciation, 159–174. Oxford: John Wiley & Sons.
Barańska, A. & Zając, M. (2014). The influence of attention to language form on the production of weak forms by Polish learners of English. Research in Language, 12, 279–290. Brown, J. D. & Kondo-Brown, K. (2006). Perspectives on Teaching Connected Speech to Second Language Speakers. Honolulu: National Foreign Language Resource Center. (vybrané kapitoly) Nolan, F. & Jeon, H.-S. (2014). Speech rhythm: a metaphor? Philosophical Transactions of the Royal Society, B369, 20130396. Shockey, L. (2003). Sound Patterns of Spoken English. Oxford: Blackwell Publishing. Turk, A. & Shattuck-Hufnagel, S. (2013). What is speech rhythm? A commentary on Arvaniti and Rodriquez, Krivokapić, and Goswami and Leong. Laboratory Phonology, 4, 93–118. Volín, J. & Johaníková, T. (2018). Weak structural words in British and Czech English. In: Volín, J. & Skarnitzl, R. (Eds.), The Pronunciation of English by Speakers of Other Languages, 181–195. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. Volín, J., Weingartová, L. & Skarnitzl, R. (2013). Spectral characteristics of schwa in Czech accented English. Research in Language, 11, 31–39. |