Psychologické souvislosti kariérového vzdělávání a kariérového poradenství u adolescentů
Thesis title in Czech: | Psychologické souvislosti kariérového vzdělávání a kariérového poradenství u adolescentů |
---|---|
Thesis title in English: | Psychological context of career education and career counselling in adolescence |
Key words: | Kariérové vzdělávání|kariérové poradenství|kariérové rozhodování|kariérové intervence |
English key words: | Career counselling|career education|career decision-making|career intervention |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.07.2020 |
Date of assignment: | 22.07.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.08.2020 |
Date and time of defence: | 31.01.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 02.12.2021 |
Date of proceeded defence: | 31.01.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je popsat psychologické proměnné, které mají přímou vazbu na kariérové poradenství a vzdělávání u adolescentů.
Starší výzkumy týkající se kariérového poradenství a vzdělávání se zaměřovaly na individuální rozdíly v zájmech dětí a dospívajících, na jejich představu o budoucím směřování, a uvažovaly především o osobnostních rysech vázaných na určitou pracovní pozici. Moderní pojetí kariérového vzdělávání i kariérového poradenství se zabývá koncepty, které úzce souvisejí s řadou psychologických disciplín (mj. se řeší témata sebepoznání, well-being, celoživotní vývoj, rozpoznání potenciálu jedince). Budoucí orientace je závislá na dovednosti plánování, na formování identity, na schopnosti rozhodování, ale také na kontextuálních faktorech, jako je například poptávka na trhu práce. Důraz na kariérní poradenství je zmíněn i v oficiálních dokumentech, jako je Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. V praxi se však, navzdory tradici profesního poradenství, popsané moderní koncepci věnuje jen minimální množství odborníků v ČR, zatímco v řadě vyspělých států světa jde o významný společenskovědní obor. Školní psycholog sehrává v kariérovém poradenství významnou roli z hlediska různých forem psychodiagnostiky i zevrubné znalosti vývojových charakteristik dospívání. Teoretická část proto nabídne výčet diagnostických nástrojů, které je možné pro kariérové vzdělávání použít. Dále budou v teoretické části zmíněny faktory ovlivňující výběr povolání u adolescentů. Mezi jinými vrstevnické vztahy, rodinné zázemí, socioekonomický status, genderová identita či kultura. V neposlední řadě se bude teoretická část také zabývat některými klasickými teoriemi kariérového rozvoje, například sociálně kognitivní kariérová teorie, nebo teorie Münsterberga a Hollanda. Cílem praktické části diplomové práce je navrhnout intervenční model kariérového poradenství pro skupinu středoškolských studentů. Bude proveden kvalitativní výzkum a data budou získána metodou Focus groups. Pomocí moderované diskuse a jiných diagnostických nástrojů bude zjištěno, jaké psychologické proměnné hrají pro středoškoláky roli při rozhodování o budoucí profesní kariéře a co by od kariérního poradenství ve školách očekávali (vyjasnění sebeobrazu, pomoc s rozhodováním, informace o světě práce, vyrovnávání se s překážkami apod.). Výsledky nabídnou doporučení pro školní psychology a výchovné poradce ohledně poptávky studentů, ale také návrh konkrétního modelu intervencí pro práci s dospívajícími v rámci kariérového poradenství ve školách. |
References |
Brown, S. D., & Lent, R. W. (Eds.). (2013). Career development and counseling: Putting theory and research to work (2nd ed ed.). Hoboken, N.J.: Wiley.
Ehlová, M. (2016). Školní poradenské služby na středních školách poskytované výchovnými poradci. Pedagogika, 66(5), 570–591. Hlaďo, P. (2012). Profesní orientace adolescentů: Poznatky z teorií a výzkumů (1. vyd.). Brno: Konvoj. OECD. (2004). Career guidance a handbook for policy makers [Online]. Brussel: European Commission. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/innovation-education/34060761.pdf Pattonová, W., & McMahonová, M. (2015). Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Centrum Euroguidance. Pýchová, S., Madziová, D., Košťálová, H., & Drahoňovská, P. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Wolters Kluwer. Robertson, P. (2017). Positive psychology and career development. British Journal of Guidance & Counselling, 46(2), 241-254. Vendel, Š. (2008). Kariérní poradenství. Praha: Grada. Zunker, V. G. (2006). Career counseling: a holistic approach. Belmont, CA: Thomson/Brooks-Cole. |