Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fenomén „zámků lásky“ na území Prahy jako vynalezená tradice
Thesis title in Czech: Fenomén „zámků lásky“ na území Prahy jako vynalezená tradice
Thesis title in English: The Phenomenon of “Love Locks” in Prague as an Invented Tradition
Key words: zámky lásky|zámek lásky|vynalezená tradice|Praha|turismus
English key words: love locks|love lock|invented tradition|Prague|tourism
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Ethnology (21-UETN)
Supervisor: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.07.2020
Date of assignment: 21.07.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.05.2021
Date and time of defence: 02.09.2021 09:00
Date of electronic submission:31.07.2021
Date of proceeded defence: 02.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Současným trendem několika posledních let ve městech mnoha zemí světa je umísťování takzvaných zámků lásky. Jedná se o individuálně dotvořené visací zámky, které bývají připevňovány především na mosty či jiná turisticky význačná místa.
Předmětem mé práce bude zkoumání různých aspektů tohoto novodobého fenoménu a zmapování jeho výskytu na území Prahy. V první části práce popíšu teoretická východiska společenskovědního studia fenoménu zámků lásky, budu se zabývat jeho “mytickou“, tedy vynalezenou a kontrastně i dokumentovatelnou historií a zařazením mezi vynalezené tradice. Dále se budu věnovat typologii této vynalezené tradice: typickému vzhledu těchto zámků a jejich druhům. Zaměřím se na výskyt tohoto fenoménu nejen v historickém centru Prahy, ale i v širším okolí. Pokusím se zjistit, jaké jsou emické, nativní motivace aktérů k podílení se na tomto trendu i k výběru konkrétního místa v Praze, včetně role, kterou hraje rozdílná partnerská dynamika a vizuální dokumentace tohoto fenoménu v rámci sebeprezentace na elektronických sociálních sítí. Poté se budu zabývat souvislostí tohoto fenoménu a cestovního ruchu a jeho významy pro aktéry: turisty i pro místní, včetně starousedlíků a oficiálních postojů samosprávy, památkové péče a příslušných úřadů.
Během výzkumu použiji následující metody: pozorování, polostrukturované rozhovory, fotodokumentaci a obsahovou analýzu internetového obsahu. Na základě dokumentace dat poté vytvořím mapu výskytu.
References
BORRAZ, Stéphane. Love and Locks: Consumers Making Pilgrimages and Performing Love Rituals. In: Bajde, D., Kjeldgaard, D., Belk, R.W. (ed.) Consumer Culture Theory (Research in Consumer Behavior, 20). Bingley: Emerald Publishing Limited, 2019, s. 7-21.
HANDLER, Richard, LINNEKIN, Jocelyn. Tradition, Genuine or Spurious. In: The Journal of American Folklore, 97 (385). Champaign: University of Illinois Press, 1984, s. 273-290.
HOBSBAWM, Eric, RANGER, Terence. The Invention of Tradition. Cambridge: University Press, 1983.
HOULBROOK, Ceri. Unlocking the love-lock: the history and heritage of a contemporary custom. New York: Berghahn books, 2021.
MAIWALD, Kai-Olaf. An Ever-Fixed Mark? On the Symbolic Coping With the Fragility of Partner Relationships by Means of Padlocking. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research. Berlin: Institute for Qualitative Research and Center for Digital Systems, 2016, 17(2).
PŮTOVÁ, Barbora. Antropologie turismu. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2019.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html