Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Diagnostické možnosti měření empatie se zaměřením na českou adaptaci dotazníku A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy
Thesis title in Czech: Diagnostické možnosti měření empatie se zaměřením na českou adaptaci dotazníku A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy
Thesis title in English: Diagnostic methods of measuring empathy with focus on Czech adaptation of A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy
Key words: empatie|psychometrie|multidimenzionální model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy
English key words: empathy|psychometrics|multidimensional model|A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Eva Höschlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.06.2020
Date of assignment: 14.06.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.06.2020
Date and time of defence: 22.06.2021 00:00
Date of electronic submission:12.05.2021
Date of proceeded defence: 22.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Jan Jaroš, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem navrhované bakalářské práce je zmapovat možnosti měření empatie s důrazem na dotazník A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Projekt bakalářské práce navazuje na dílčí studie autora věnované právě této problematice.
Obsahem literárně přehledové části bude představení základních teoretických konceptů pojmu empatie, zmapování diagnostických možností jejího měření a vzájemné porovnání vybraných metod z hlediska uživatelského i psychometrického.

Cílem empirické části bude přeložit A Questionnare of Cognitive and Affective Empathy do českého jazyka, přispět ke standardizaci této metody na české populaci a ověřit její základní psychometrické vlastnosti. Za tímto účelem práce poskytne přehled podobných studií téhož dotazníku v jiných jazykových verzích.
Praktickým výstupem bude nová diagnostická metoda, kterou bude možno využívat k výzkumným účelům.
References
Blair, R. (2005). Responding to the emotions of others: Dissociating forms of empathy through the study of typical and psychiatric populations. Consciousness and Cognition, 14(4), 698–718.https://10.1016/j.concog.2005.06.004

Coplan, A., Goldie P. (2011). Empathy: Psilosophical and Psychological Perspectives. Oxford: Oxford University Press.

Cuff, B. M., Brown, S. J., Taylor, L., & Howat, D. J. (2014). Empathy: A Review of the Concept. Emotion Review, 8(2), 144–153.https://10.1177/1754073914558466

Decety J., Ickes W. (eds.) (2009). The Social Neuroscience of Empathy. Cambridge: MIT Press.

Girolamo, M. D., Giromini, L., Winters, C. L., Serie, C. M. B., & Ruiter, C. D. (2017). The Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy: A Comparison Between Paper-and-Pencil Versus Online Formats in Italian Samples. Journal of Personality Assessment, 101(2), 159–170.https://10.1080/00223891.2017.1389745

Myszkowski, N., Brunet-Gouet, E., Roux, P., Robieux, L., Malézieux, A., Boujut, E., & Zenasni, F. (2017). Is the Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy measuring two or five dimensions? Evidence in a French sample. Psychiatry Research, 255, 292–296. doi:https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.05.047
Queirós, A., Fernandes, E., Reniers, R., Sampaio, A., Coutinho, J., & Seara-Cardoso, A. (2018). Psychometric properties of the questionnaire of cognitive and affective empathy in a Portuguese sample. Plos One, 13(6). https://doi. org/10.1371/journal.pone.0197755
Reniers, R. L. E. P., Corcoran, R., Drake, R., Shryane, N. M., & Völlm, B. A. (2011). The QCAE: A Questionnaire of Cognitive and Affective Empathy. Journal of Personality Assessment, 93(1), 84–95.https://doi.org/10.1080/00223891.2010.528484
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html