Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Thesis title in Czech: Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Thesis title in English: Psychological Context of Education Process in Laboratory Schools
Key words: laboratorní školy|Dewey|alternativní edukační koncepce|exekutivní funkce
English key words: Laboratory schools|Dewey|Alternative educational conceptions|Executive function
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.06.2020
Date of assignment: 14.06.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.06.2020
Date and time of defence: 22.06.2021 00:00
Date of electronic submission:11.05.2021
Date of proceeded defence: 22.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Sylvie Tichotová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce bude zevrubně popsat psychologické souvislosti (vývojové, diagnostické, neuropsychologické apod.), které jsou zakotveny v principech laboratorních škol.
Literárně přehledová část bude začínat krátkým přehledem o vzniku laboratorních škol a jeho pedagogicko-psychologických souvislostech. Následující kapitola přiblíží obecné principy laboratorních škol. Dále budou popsány konkrétní metody využívané v laboratorních školách a jejich psychologické souvislosti. Pro přehled aktuální podoby laboratorních škol naváže kapitola analyzující principy současných laboratorních škol. Závěr bude věnovaný principům a metodám konkrétních laboratorních škol v kontextu psychologie.

Návrh výzkumu se zaměří na analýzu fungování současných tuzemských škol a shrne a kategorizuje příklady dobré praxe, které v praxi naplňují teoreticky popsané psychologické koncepty.
Cílem výzkumu je srovnání výstupů dětí docházejících do laboratorní školy a dětí ze školy využívající tradiční postupy výuky. Srovnání se zaměří na projevy a využití exekutivních funkcí při řešení studijního úkolu/problému.
Výzkum bude inspirován již realizovaným výzkumem. Jednotlivé úlohy budou gamifikovány a tematicky upraveny po vzoru herní situace tak, aby byly pro děti daného věku zajímavé.
References
Aslan, S. & Aybek, B. (2020). Testing the effectiveness of interdisciplinary curriculum – based multicultural education on tolerance and critical thinking skill. International Journal of Education Methodology, 6(1), 43-55.

Carlson, J. S. & Wiedel, K. H. (2013). Cognitive Education: Constructivist Perspectives on Schooling, Assessment and Clinical Applications. Journal of Cognitive Education and Psychology, 12(1), 6-25.

Dewey, J. (2001). Democracy and Education. A Penn State Electronic Classics Series Publication: The Pennsylvania State University. Dostupné z https:// www.academia.edu /24704521/ Democracy and_Education_A_Penn_State_Electronic_Classics_Series_Publication.

Goldstein, S., & Naglieri, J. A. (2014). Handbook of executive functioning. New York, NY: Springer.

Howie, D. (2011). Teaching Students Thinking Skills and Strategies. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Schwartz, M. & Gerlach, J. (2011). The Birth of a Field and the Rebirth of the Laboratory School. Educational Philosophy and Theory, 43(1), 67-75.

Til, W. V. (1969). The Laboratory School: Its Rise And Fall?. Indiana State University and Laboratory Schools Administrators Association. Dostupné z https:// files.eric.ed.gov /fulltext/ ED034703.pdf.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html