Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách
Thesis title in Czech: | Psychologické souvislosti edukačního procesu v laboratorních školách |
---|---|
Thesis title in English: | Psychological Context of Education Process in Laboratory Schools |
Key words: | laboratorní školy|Dewey|alternativní edukační koncepce|exekutivní funkce |
English key words: | Laboratory schools|Dewey|Alternative educational conceptions|Executive function |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.06.2020 |
Date of assignment: | 14.06.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 24.06.2020 |
Date and time of defence: | 22.06.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.05.2021 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Sylvie Tichotová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce bude zevrubně popsat psychologické souvislosti (vývojové, diagnostické, neuropsychologické apod.), které jsou zakotveny v principech laboratorních škol.
Literárně přehledová část bude začínat krátkým přehledem o vzniku laboratorních škol a jeho pedagogicko-psychologických souvislostech. Následující kapitola přiblíží obecné principy laboratorních škol. Dále budou popsány konkrétní metody využívané v laboratorních školách a jejich psychologické souvislosti. Pro přehled aktuální podoby laboratorních škol naváže kapitola analyzující principy současných laboratorních škol. Závěr bude věnovaný principům a metodám konkrétních laboratorních škol v kontextu psychologie. Návrh výzkumu se zaměří na analýzu fungování současných tuzemských škol a shrne a kategorizuje příklady dobré praxe, které v praxi naplňují teoreticky popsané psychologické koncepty. Cílem výzkumu je srovnání výstupů dětí docházejících do laboratorní školy a dětí ze školy využívající tradiční postupy výuky. Srovnání se zaměří na projevy a využití exekutivních funkcí při řešení studijního úkolu/problému. Výzkum bude inspirován již realizovaným výzkumem. Jednotlivé úlohy budou gamifikovány a tematicky upraveny po vzoru herní situace tak, aby byly pro děti daného věku zajímavé. |
References |
Aslan, S. & Aybek, B. (2020). Testing the effectiveness of interdisciplinary curriculum – based multicultural education on tolerance and critical thinking skill. International Journal of Education Methodology, 6(1), 43-55.
Carlson, J. S. & Wiedel, K. H. (2013). Cognitive Education: Constructivist Perspectives on Schooling, Assessment and Clinical Applications. Journal of Cognitive Education and Psychology, 12(1), 6-25. Dewey, J. (2001). Democracy and Education. A Penn State Electronic Classics Series Publication: The Pennsylvania State University. Dostupné z https:// www.academia.edu /24704521/ Democracy and_Education_A_Penn_State_Electronic_Classics_Series_Publication. Goldstein, S., & Naglieri, J. A. (2014). Handbook of executive functioning. New York, NY: Springer. Howie, D. (2011). Teaching Students Thinking Skills and Strategies. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers. Schwartz, M. & Gerlach, J. (2011). The Birth of a Field and the Rebirth of the Laboratory School. Educational Philosophy and Theory, 43(1), 67-75. Til, W. V. (1969). The Laboratory School: Its Rise And Fall?. Indiana State University and Laboratory Schools Administrators Association. Dostupné z https:// files.eric.ed.gov /fulltext/ ED034703.pdf. |