Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Thesis title in Czech: Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Thesis title in English: Understanding of Own Emotions in Preschool Children and Possibilities of Its Development
Key words: Porozumění emocím|předškolní děti|emoční inteligence|kvalitativní výzkum|Emušáci
English key words: Understanding emotions|preschool children|emotional intelligence|qualitative research|Emušáci
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.06.2020
Date of assignment: 07.06.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.06.2020
Date and time of defence: 13.09.2021 00:00
Date of electronic submission:24.07.2021
Date of proceeded defence: 13.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat charakteristiky vývoje porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti, kterými můžeme dětem pomoci tuto dovednost rozvíjet.
Obsahem teoretické části bude vymezení pojmu emoční inteligence a všech jejích složek s důrazem na uvědomování a porozumění vlastním emocím. Dále bude následovat popis období předškolního věku se zaměřením na vývoj emoční inteligence a zejména vnímání a pochopení vlastních emocí. V neposlední řadě bude teoretická část pojednávat o možnostech rozvoje této dovednosti a aspektech, které k tomuto rozvoji dopomáhají.

Výzkumná část bude zahrnovat vzorek dvou paralelních předškolních tříd, z nichž jedna bude tvořit experimentální skupinu a druhá kontrolní. Bude použit design opakovaných měření, tedy pre-test a post-test, v rámci kterých budou děti testovány subtestem Sociálně-emoční kompetence z IDS-P. Mezi měřeními budu po dobu 2–3 měsíců pravidelně docházet mezi experimentální skupinu a budu s ní provádět aktivity zaměřené na rozvoj porozumění emocím.
Výsledky výzkumu přispějí k pochopení významu aktivit zaměřených na rozvoj dovednosti porozumění vlastním emocím.
References
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.

Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, Ch. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum.

Wellman, H. M., Phillips, A. T., & Rodriguez, T. (2000). Young Children’s Understanding of Perception, Desire, and Emotion. Child Development, 71(4), 895–912.

Cooke, J. E., Stuart-Parrigon, K. L., Movahed-Abtahi, M., Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2016). Children’s Emotion Understanding and Mother–Child Attachment: A Meta-Analysis. Emotion, 16(8), 1102–1106.

Kårstad, S. B., Wichstrøm, L., Reinfjell, T., Belsky, J., Berg-Nielsen, T. S. (2015). What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology, 33(3), 340–354.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html