Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje
Thesis title in Czech: | Porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti jeho rozvoje |
---|---|
Thesis title in English: | Understanding of Own Emotions in Preschool Children and Possibilities of Its Development |
Key words: | Porozumění emocím|předškolní děti|emoční inteligence|kvalitativní výzkum|Emušáci |
English key words: | Understanding emotions|preschool children|emotional intelligence|qualitative research|Emušáci |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.06.2020 |
Date of assignment: | 07.06.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.06.2020 |
Date and time of defence: | 13.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je popsat charakteristiky vývoje porozumění vlastním emocím u předškolních dětí a možnosti, kterými můžeme dětem pomoci tuto dovednost rozvíjet.
Obsahem teoretické části bude vymezení pojmu emoční inteligence a všech jejích složek s důrazem na uvědomování a porozumění vlastním emocím. Dále bude následovat popis období předškolního věku se zaměřením na vývoj emoční inteligence a zejména vnímání a pochopení vlastních emocí. V neposlední řadě bude teoretická část pojednávat o možnostech rozvoje této dovednosti a aspektech, které k tomuto rozvoji dopomáhají. Výzkumná část bude zahrnovat vzorek dvou paralelních předškolních tříd, z nichž jedna bude tvořit experimentální skupinu a druhá kontrolní. Bude použit design opakovaných měření, tedy pre-test a post-test, v rámci kterých budou děti testovány subtestem Sociálně-emoční kompetence z IDS-P. Mezi měřeními budu po dobu 2–3 měsíců pravidelně docházet mezi experimentální skupinu a budu s ní provádět aktivity zaměřené na rozvoj porozumění emocím. Výsledky výzkumu přispějí k pochopení významu aktivit zaměřených na rozvoj dovednosti porozumění vlastním emocím. |
References |
Shapiro, L. E. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
Šulová, L., & Zaouche-Gaudron, Ch. (2003). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum. Wellman, H. M., Phillips, A. T., & Rodriguez, T. (2000). Young Children’s Understanding of Perception, Desire, and Emotion. Child Development, 71(4), 895–912. Cooke, J. E., Stuart-Parrigon, K. L., Movahed-Abtahi, M., Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2016). Children’s Emotion Understanding and Mother–Child Attachment: A Meta-Analysis. Emotion, 16(8), 1102–1106. Kårstad, S. B., Wichstrøm, L., Reinfjell, T., Belsky, J., Berg-Nielsen, T. S. (2015). What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology, 33(3), 340–354. |