Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kognitivní přístup ke vzdělávání
Thesis title in Czech: Kognitivní přístup ke vzdělávání
Thesis title in English: Cognitive approach to education
Key words: kognitivní přístup ke vzdělávání|tradiční přístup ke vzdělávání|vzdělávání|kognitivní schopnosti
English key words: cognitive approach to education|traditional approach to education|education|cognitive abilities
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.05.2020
Date of assignment: 26.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.06.2020
Date and time of defence: 17.06.2022 00:00
Date of electronic submission:10.05.2021
Date of proceeded defence: 17.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Hana Tomášková, M.Sc.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je představit kognitivní přístup ke vzdělávání a navrhnout výzkumný design, který se zaměří na implementaci kognitivního přístupu do výuky a jeho účinnost. V literárně přehledové části práce charakterizuje, co je kognitivní přístup, z jakých teoretických koncepcí vychází. Zmíní jeho historické kořeny a uvede jeho praktické využití. Dále definuje některé kognitivní procesy, které se školním učením úzce souvisí, a na závěr porovná tradiční přístup ke vzdělávání s tímto kognitivním.
V druhé části práce bude navržen kvaziexperiment, který porovná úspěšnost žáků v deseti 4. třídách ZŠ v závislosti na typu jejich edukace: tradiční výuka versus výuka formou podpory kognice.

Přínosem takto navrženého výzkumu pro psychologickou praxi bude ověření, zda kognitivní přístup pomůže dětem lépe zvládat běžné myšlenkové operace a napomůže jim k jejich celkovému rozvoji.
References
Feuerstein, R. & Feuerstein, R. S. & Falik, L. & Rand, Y. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum.

Fisher, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.

Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.

Piaget, J. (1969). The Language and Thought of the Child. London: Routledge and Kegan Paul.

Sternberg, R. J. (2013). What is cognitive education? Journal of Cognitive Education and Psychology, 12 (1), 45-58.

Vygotskij, L. S. (2017). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html