Specifické psychologické fenomény vlivu influencerů na sociálních sítích
Thesis title in Czech: | Specifické psychologické fenomény vlivu influencerů na sociálních sítích |
---|---|
Thesis title in English: | Specific psychological phenomena of social media influencer’s impact |
Key words: | Influencer|sociální sítě|persvaze|parasociální vztah|identifikace |
English key words: | Influencer|social media|persuasion|parasocial relationship|identification |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.05.2020 |
Date of assignment: | 18.05.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2020 |
Date and time of defence: | 22.06.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 03.05.2021 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Mojmír Sedláček, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zmapovat vybrané aspekty vlivu influencerů v prostředí sociálních sítích. Práce popíše mechanismy působení influencera. Bude sledovat charakteristiky těchto osob a způsoby, jakým svůj vliv uplatňují na sociálních sítích, zaměří se na typy komunikovaných sdělení. Dále se zaměří na charakteristiku příjemců a efektivitu daného vlivu na ně. Obsahem literárně přehledové části bude pojem influencer a jeho kontextuální zasazení, působení influencerů podle platformy sociální sítě, komunikační specifika influencerů a způsob jejich vedení vlivu v online prostředí. Dále bude pozornost věnována persvazi a lingvistickým stylům, které influenceři využívají k zaujmutí jejich sledujících. Následně se zaměří na vnímání popularity influencera, identifikaci, vzájemnou interakci a vztah sledujícího s influencerem, jakožto na aspekty působící směrem k influencerovi ze strany jeho sledujících. Závěrečná literárně přehledová část a návrh výzkumného projektu dá do souvislosti působení influencera propagující zdravý životní styl a stravovací návyky dospívajících. Cílem návrhu kvantitativního výzkumu je zjistit, zda existuje souvislost mezi působením influencera propagující zdravý životní styl v prostředí sociálních sítí a stravovacími návyky adolescentů ve věku 15-20 let prostřednictvím míry parasociálního vztahu a identifikace. Výzkumný vzorek bude sestávat z 200 adolescentů ve věku v rozmezí 15-20 let, kteří daného influencera sledují na sociální síti. Jelikož většina zdrojů zabývajících se tímto tématem představuje pouze zahraniční vědecké články a téma je teprve na počátku vědeckého zkoumání, bude tato bakalářská práce přínosem při poskytnutí celostního psychologického náhledu na tento moderní fenomén. |
References |
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Hendl, J. (2014). Přehled statistických metod. Praha: Portál. APA (2019). Publication Manual of the American Psychological Association (7th Ed.). American Psychological Association. Hayes, N. (2011). Základy sociální psychologie. Portál. Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Portál. |