Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kulturní šok a jeho vliv na pedagogickou činnost amerických pedagogů v České republice
Thesis title in Czech: Kulturní šok a jeho vliv na pedagogickou činnost amerických pedagogů v České republice
Thesis title in English: Culture shock and its impact on pedagogical activities of North- American teachers in the Czech Republic
Key words: kulturní šok|kultura|zahraniční učitelé v České republice|pedagogická činnost
English key words: culture shock|culture|expatriate teacher in the Czech Republic|educational activity
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.05.2020
Date of assignment: 14.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.10.2020
Date and time of defence: 03.06.2021 09:00
Date of electronic submission:29.04.2021
Date of proceeded defence: 03.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku kulturního šoku u pedagogů z jiného kulturního prostředí. Cílem práce je porozumět, jak prožívají američtí učitelé kulturní šok v České republice, jak tento stav ovlivňuje jejich pedagogickou činnost a jak srovnávají školní systémy obou zemí. Teoretická část se zaměří na popis kulturního šoku a jeho fází, na dopady, které způsobuje v osobním i profesním životě, dále bude popsána kultura amerických škol, vzdělávání učitelů v Americe a bude popsána rozdílnost amerického a českého školství. Empirická část bude mít podobu kvalitativního výzkumu, který bude proveden formou polostrukturovaného rozhovoru, jehož cílem bude zjistit, jak američtí učitelé prožívají kulturní šok v České republice a jak toto prožívání ovlivňuje jejich pedagogickou činnost.
References
· Furham, A. (2012). Culture shock. Revista de Psicologéa de la Educación, 7.
· Kolman, L. (2001). Komunikace mezi kulturami: psychologie interkulturních rozdílů. ČZU PEF Praha ve vydavatelství Credit.
· Lutz, R. (1990). Classroom shock: The role of expectations in an instructional setting. Georgetown University Round Table on languages and linguistics, 144-156.
· Neilsen, R. (2009). Travellers’ tales: The expatriate English language teacher in the new global culture. Cambridge Scholars Publishing.
· Oberg, K. (1960). Cultural shock: Adjustment to new cultural environments. Practical anthropology, (4), 177-182.
· Rajasekar, J., & Renand, F. (2013). Culture shock in a global world: Factors affecting culture shock experienced by expatriates in Oman and Omani expatriates abroad. International journal of business and management, 8(13), 144.
· Savva, M. (2015). Characteristics of the international educator and the strategic role of critical incidents. Journal of Research in International Education, 14(1), 16-28.
· Savva, M. (2017). Learning to teach culturally and linguistically diverse students through cross-cultural experiences. Intercultural Education, 28(3), 269-282.
· Schnell, J. (1996). Understanding the Shock in" Culture Shock.".
· Ward, C. A., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). The psychology of culture shock. Psychology Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html