Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden
Thesis title in Czech: Projevy a způsoby prevence pracovního stresu a vyhoření u zaměstnanců pedagogicko-psychologických poraden
Thesis title in English: Occupational stress and burnout among the pedagogical-psychological counseling centers personnel: Symptoms and prevention
Key words: Pedagogicko-psychologická poradna|Speciální pedagog|Psycholog|Pracovní zdraví|Duševní hygiena|Pracovní stres|Syndrom vyhoření|Copingové strategie
English key words: Educational and psychological counselling centers|Special pedagogue|Psychologist|Occupational health|Mental hygiene|Occupational stress|Burn-out syndrome|Coping
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.05.2020
Date of assignment: 14.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.09.2020
Date and time of defence: 09.09.2021 10:00
Date of electronic submission:17.07.2021
Date of proceeded defence: 09.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovního stresu a syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů v pedagogicko-psychologických poradnách (PPP). Práce si klade dva hlavní výzkumné cíle. Prvním cílem diplomové práce je popsat projevy pracovního stresu a případného syndromu vyhoření u psychologů a speciálních pedagogů pracujících v PPP. Druhým cílem je zjistit, zda tito pracovníci znají strategie prevence pracovního stresu a syndromu vyhoření, a jaké z těchto strategií aktivně používají. V této souvislosti se práce rovněž snaží odpovědět na otázku, zda při prevenci a zvládání stresu a vyhoření pracovníci využívají institucionální podpory pedagogicko-psychologických poraden, anebo zda převládá osobní iniciativa zaměstnanců s ohledem na ochranu vlastního duševního zdraví.
References
Bedrová, E., Nový, I., & Jarošová, E. (2012). Manažerská psychologie a sociologie. Praha: Management Press.
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands- resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499-512.
Griffith, G. M., Barbakou, A., & Hastings, R. P. (2014). Coping as a strategy of burnout and general health in therapists working in ABA schools. European Journal of Special Needs Education. 29 (4), 548-558.
Havrdová, Z., Šolcová, I., Hradcová, D., & Rohanová, E. (2010). Kultura organizace a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 54 (3), 235-248.
Jex, S. (2015). Organizational Psychology: A Scientist-Practitioner Approach. Wiley.
Kebza, V., & Šolcová, I. (2013). Současné sociální změny, jejich důsledky a syndrom vyhoření. Československá psychologie, 57 (4), 329-341.
Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. 2. vydání. Praha: Státní zdravotní ústav.
Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45, 9-19.
Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál.
Ptáček, R., Raboch, J., & Kebza, V. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada.
Schafeli, W. (1993). Professional Burnout: Recent developments in theory and research. Washington: Taylor and Francis.
Spector, P. (2011). Industrial and Organizational Psychology. 5th Edition. Wiley Global Education.
Zabrodska, K. et al. (2018). Burnout among university faculty: The central role of work–family conflict. Educational Psychology, 38(6), 800-819.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html