Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s PAS s narušenou komunikační schopností
Thesis title in Czech: Alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s PAS s narušenou komunikační schopností
Thesis title in English: Meaning of Alternative and Augmentative communication in the education of children with autistic spectrum disorder with disturbed communication skills
Key words: alternativní a augmentativní komunikace|autismus|kazuistika|komunikace|narušená komunikační schopnost|porucha autistického spektra|školní věk|řeč
English key words: alternative and augmentative communication|autism|autism spectrum disorder|case study|communication|disturbed communication skills|school age|speech
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.05.2020
Date of assignment: 14.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.07.2020
Date and time of defence: 02.06.2021 09:00
Date of electronic submission:23.04.2021
Date of proceeded defence: 02.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato diplomová práce se zabývá otázkou alternativní a augmentativní komunikace při vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra s narušenou komunikační schopností. Teoretická část vymezuje pojem komunikace a řeč, zabývá se rozvojem komunikace v předškolním věku a představuje jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti. Další kapitola se věnuje vymezení poruchy autistického spektra, její etiologii, klasifikaci a projevům. Dále teoretická část představuje jednotlivé systémy alternativní a augmentativní komunikace a zaměřuje se na jejich výhody a nevýhody při vzdělávání těchto dětí. Empirická část práce je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem jsou kazuistiky na základě pozorování a rozhovorů, které jsou zaměřeny na komunikační systémy, které využívají děti s poruchou autistického spektra. Hlavním cílem je zaměřit se na tyto děti a jejich schopnosti užívat systémy AAK při jejich vývoji a vzdělávání.
References
BENDOVÁ, Petra. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
HOUSAROVÁ, Blanka. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
HRDLIČKA, Michal, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9.
JELÍNKOVÁ, Miroslava. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
ŘÍHOVÁ, Alena. Poruchy autistického spektra: (pomoc pro rodiče dětí s PAS). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80244-2677-8.
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 9788024609560.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html