Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace ve skautském oddíle
Thesis title in Czech: Komunikace ve skautském oddíle
Thesis title in English: Communication in a Scouting group
Key words: Komunikace|děti školního věku|komunikace dospělých s dětmi|skauting
English key words: Communication|school-age children|adult-child communication|Scouting
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.05.2020
Date of assignment: 16.06.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.06.2020
Date and time of defence: 15.06.2021 09:00
Date of electronic submission:29.04.2021
Date of proceeded defence: 15.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Eva Lehečková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se bude zabývat komunikací mezi dětmi a mezi dětmi a vedoucími ve skautském oddíle. Základním materiálem budou nahrávky komunikace dětí a vedoucích při vybraných aktivitách. Cílem práce je popsat charakteristické rysy komunikace v daném prostředí.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci dětí školního věku, ke komunikaci dospělých s dětmi a k práci s dětmi v rámci skautského hnutí.
2. Navázat kontakt s vedením oddílu a s rodiči dětí, které se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro vedoucí i pro rodiče, informované souhlasy získat.
3. Shromáždit nahrávky (audionahrávky nebo videonahrávky podle domluvy s rodiči a vedoucími) vhodných aktivit, nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. dle zásad konverzační analýzy).
4. Shromážděný materiál analyzovat, zaměřit se na rysy, které se pro dané situace zdají typické či jsou v nich výrazné; s oporou o prostudovanou literaturu a vlastní zkušenost se pokusit vymezit rysy charakteristické pro dané prostředí.
5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výsledkům výzkumu a k použitým výzkumným metodám.

Kvůli přetrvávající mimořádné situaci s covid-19 v letech 2020 a 2021, která znemožnila obvyklou činnost oddílů a pořízení nahrávek, bylo zadání upraveno následujícím způsobem:
Práce se zaměří na to, jak komunikaci ve skautském oddíle reflektují vedoucí. Základním materiálem budou polostrukturované rozhovory s vybranými vedoucími zaměřené na jejich zkušenosti s komunikací s dětmi v oddíle. Postup práce se změní v bodech 2. a 3.: Připravit otázky polostrukturovaného rozhovoru, navázat kontakt s vedoucími, kteří se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas. Rozhovory realizovat, odpovědi vhodným způsobem zaznamenat (pokud to vedoucí dovolí, pořídit audionahrávku, pokud ne, udělat si poznámky). Získaný materiál analyzovat.
References
Základní literatura:
Čáp, J. – Mareš, J. (2007): Psychologie pro učitele. Praha: Portál. (relevantní části)
Čechová, M. a kol. (2011). Čeština – řeč a jazyk. 3. vyd. Praha: SPN. (relevantní části)
Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části)
Hirschová, M. (2013): Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum. (relevantní části)
Hoffmannová, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části)
Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. (eds.) (2012): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. (relevantní části)
Křivohlavý, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda.
Pávková, J. (2001): Pedagogika volného času. Praha: Portál.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických encyklopedií (např. NESČ: czechency.org), webové stránky skautského hnutí a vybraného oddílu, popř. další související zdroje.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html