Komunikace ve skautském oddíle
Thesis title in Czech: | Komunikace ve skautském oddíle |
---|---|
Thesis title in English: | Communication in a Scouting group |
Key words: | Komunikace|děti školního věku|komunikace dospělých s dětmi|skauting |
English key words: | Communication|school-age children|adult-child communication|Scouting |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.05.2020 |
Date of assignment: | 16.06.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.06.2020 |
Date and time of defence: | 15.06.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 29.04.2021 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Eva Lehečková, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se bude zabývat komunikací mezi dětmi a mezi dětmi a vedoucími ve skautském oddíle. Základním materiálem budou nahrávky komunikace dětí a vedoucích při vybraných aktivitách. Cílem práce je popsat charakteristické rysy komunikace v daném prostředí. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci dětí školního věku, ke komunikaci dospělých s dětmi a k práci s dětmi v rámci skautského hnutí. 2. Navázat kontakt s vedením oddílu a s rodiči dětí, které se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro vedoucí i pro rodiče, informované souhlasy získat. 3. Shromáždit nahrávky (audionahrávky nebo videonahrávky podle domluvy s rodiči a vedoucími) vhodných aktivit, nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. dle zásad konverzační analýzy). 4. Shromážděný materiál analyzovat, zaměřit se na rysy, které se pro dané situace zdají typické či jsou v nich výrazné; s oporou o prostudovanou literaturu a vlastní zkušenost se pokusit vymezit rysy charakteristické pro dané prostředí. 5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výsledkům výzkumu a k použitým výzkumným metodám. Kvůli přetrvávající mimořádné situaci s covid-19 v letech 2020 a 2021, která znemožnila obvyklou činnost oddílů a pořízení nahrávek, bylo zadání upraveno následujícím způsobem: Práce se zaměří na to, jak komunikaci ve skautském oddíle reflektují vedoucí. Základním materiálem budou polostrukturované rozhovory s vybranými vedoucími zaměřené na jejich zkušenosti s komunikací s dětmi v oddíle. Postup práce se změní v bodech 2. a 3.: Připravit otázky polostrukturovaného rozhovoru, navázat kontakt s vedoucími, kteří se výzkumu zúčastní, získat jejich informovaný souhlas. Rozhovory realizovat, odpovědi vhodným způsobem zaznamenat (pokud to vedoucí dovolí, pořídit audionahrávku, pokud ne, udělat si poznámky). Získaný materiál analyzovat. |
References |
Základní literatura: Čáp, J. – Mareš, J. (2007): Psychologie pro učitele. Praha: Portál. (relevantní části) Čechová, M. a kol. (2011). Čeština – řeč a jazyk. 3. vyd. Praha: SPN. (relevantní části) Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části) Hirschová, M. (2013): Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum. (relevantní části) Hoffmannová, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části) Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. (eds.) (2012): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. (relevantní části) Křivohlavý, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda. Pávková, J. (2001): Pedagogika volného času. Praha: Portál. Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části) Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie) Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických encyklopedií (např. NESČ: czechency.org), webové stránky skautského hnutí a vybraného oddílu, popř. další související zdroje. |