Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Reflexive alternation in language processing by persons with aphasia
Thesis title in Czech: Reflexivní alternace ve zpracování jazyka u lidí s afázií
Thesis title in English: Reflexive alternation in language processing by persons with aphasia
Key words: reflexivní alternace|získaná afázie|agramatismus|relativní frekvence|zpracování jazyka|korpusová lingvistika
English key words: alternation|acquired aphasia|agrammatism|relative frequency|language processing|corpus linguistics
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Linguistics (21-ULING)
Supervisor: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.05.2020
Date of assignment: 05.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.06.2020
Date and time of defence: 27.05.2021 09:00
Date of electronic submission:30.04.2021
Date of proceeded defence: 27.05.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Studium zpracování jazyka v afázii má význam jak pro klinickou logopedii, tak pro obecnou lingvistiku. Lingvisticky informované popisy jazyky v afázii zaměřené na konkrétní konstrukce v češtině jsou poměrně vzácné. Cílem práce je rozšířit tuto literaturu a zaměřit se přitom na reflexivní alternaci a její srovnání s reflexivy tantum. Výzkum se zaměří na citlivost osob s afázií na reflexivní zájmeno "se". Zároveň vezme v úvahu relativní frekvenci sloves v reflexivní a tranzitivní konstrukci. Současný lingvistický výzkum v afaziologii totiž ukazuje vliv relativní frekvence na zpracování různých konkrétních realizací určité konstrukce.
Postup práce bude následující:
1) Navrhnout a realizovat korpusový výzkum, který umožní získat relativní frekvence sloves v reflexivní konstrukci a jejich nereflexivizovaných užití
2) Navrhnout a připravit vhodný design experimentu, který bude testovat zpracování reflexiv u osob s afázií a vezme v úvahu rozdíly ve frekvenčních distribucích; provést pilotní výzkum
References
Lehečková, H. (2001). Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Journal of Neurolinguistics, 14(2–4), 179–208.
Lehečková, H. (2016). Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 98(1), 7–22.
Flanderková, E. (2015). Čeština v afázii co říkají offline experimenty (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Praha.
Flanderková, E. et al. 2014. Posuzování gramatičnosti v Brocově afázii - příklad dvou pacientů. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 77/110(2), 202-209.
Gahl, S. et al. 2003. Syntactic frame and verb bias in aphasia: Plausibility judgments of undergoer-subject sentences. Brain and Cognition, 53(2), 223-228.
Gahl, S. 2002. Lexical biases in aphasic sentence comprehension: An experimental and corpus linguistic study. Aphasiology, 16(12), 1173-1198.
Gahl, S.; Menn, L. 2016. Usage-based approaches to aphasia. Aphasiology, 30(11), 1361-1377.
Bastiaanse, R.; Bouma, G.; Post, W. 2009. Linguistic complexity and frequency in agrammatic speech production. Brain and Language, 109(1), 18-28.
Beveridge, M. E. L.; Bak, T. H. 2011. The languages of aphasia research: Bias and diversity. Aphasiology, 25(12), 1451-1468.
Jap, B. A.; Martinez-Ferreiro, S.; Bastiaanse, R. 2016. The effect of syntactic frequency on sentence comprehension in standard Indonesian Broca’s aphasia. Aphasiology, 30(11), 1325-1340.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html