Význam pohádek v mateřské škole
Thesis title in Czech: | Význam pohádek v mateřské škole |
---|---|
Thesis title in English: | The meaning of fairy tales in kindergarten |
Key words: | pohádka|mateřská škola|předškolní věk|význam pohádky|rozvoj dítěte|projektový týden|rozhovor |
English key words: | fairy tale|kindergarten|preschool age|influence of fairy tale|child development|project week|interview |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 24.04.2020 |
Date of assignment: | 24.04.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.07.2020 |
Date and time of defence: | 02.06.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 23.04.2021 |
Date of proceeded defence: | 02.06.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem ovlivňují pohádky děti v předškolním věku. Teoretická část práce představuje definici, historii, vývoj, druhy a formy pohádky, její funkce a význam. Dále představuje archetypy v pohádkách, význam pohádek v mateřské škole, či proces čtení. Další kapitoly teoretické části práce charakterizují jednotlivá období dítěte dle vývojové psychologie a důležitost je věnována převážně období předškolního věku. Práce se dále zabývá vlivem pohádek na rozvoj dětského myšlení, fantazie, pozornosti, paměti či komunikace. Empirická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, kdy výstupem je projektový týden zaměřený na důležitost pohádek v konkrétní mateřské škole, dotazník pro rodiče těchto dětí a rozhovory s učitelkami. |
References |
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Přeložila Lucie LUCKÁ. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x. ČERNOUŠEK, M. Děti a svět pohádek. 1. vyd. Praha : Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. ČERVENKA, Jan. O pohádkách. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1960. FRANZ, Marie-Louise von. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Přeložila Kristina ČERNÁ a Jan ČERNÝ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004, s. 9. ISBN 80-7178-888-0. LUŽÍK, Rudolf. Pohádka a dětská duše. Praha: Osvěta, 1944. MARCINKO, Leona. Strašidla a pohádkové bytosti: čtyři projekty předškolní výchovy v MŠ. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-822-8. MATĚJČEK, Zdeněk. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. ISBN 11-060-86. PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložil Miroslav ČERVENKA a Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-085-9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2016. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/696/. SULOVSKÁ, Mgr. Jarmila. Pohádkami k rozvoji fantazie a kreativity v hodinách literární výchovy. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online]. Dostupné z: http://kzv.kkvysociny.cz/Default.aspx? id=866. VÁGNEROVÁ, M., VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-384-7. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN80-246-0956-8. |