Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace žáků staršího školního věku při skupinové práci
Thesis title in Czech: Komunikace žáků staršího školního věku při skupinové práci
Thesis title in English: Communication of pupils of older school-age during group work
Key words: Starší školní věk|komunikace|skupinová práce|čeština|žák|skupina|výuka
English key words: Older school-age|communication|work in groups|Czech|pupil|group work|education
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.04.2020
Date of assignment: 07.05.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.06.2020
Date and time of defence: 06.09.2021 08:00
Date of electronic submission:19.07.2021
Date of proceeded defence: 06.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zkoumat, jak žáci staršího školního věku vzájemně komunikují při skupinové práci v rámci výuky českého jazyka. Analýza se zaměří na to, jakým způsobem probíhá vzájemná interakce mezi žáky: jaké jsou jejich role, jak je organizován dialog, zda a jak se žáci ovlivňují, jak argumentují, jaké prostředky při komunikaci užívají atp. Základním materiálem budou audionahrávky komunikace žáků při práci s materiály, které autorka pro žáky připraví. Doplňujícím materiálem mohou být rozhovory s žáky (popř. dotazníky či jiné vhodné formy) zaměřené na jejich vztah ke skupinové práci a na reflexi prováděných aktivit.

Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména ke komunikaci ve škole, ke komunikaci žáků daného věku, k dílčím tématům analýzy (dialog, argumentace atp.) a k použitým výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt se školou, na níž bude výzkum prováděn. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče žáků, vyučující i vedení školy; informované souhlasy získat.
3. Připravit vhodné materiály pro skupinové aktivity se žáky, aktivity realizovat, komunikaci žáků při nich nahrát. Získané nahrávky vhodným způsobem přepsat (např. dle zásad konverzační analýzy). Shromáždit i další doplňující materiály (rozhovory, dotazníky atp.).
4. Získané nahrávky, přepisy i další materiály analyzovat, zaměřit se přitom na vybrané rysy vzájemné interakce žáků (viz výše). Výsledky získané z různých zdrojů usouvztažnit a porovnat je s poznatky z odborné literatury.
5. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi.
References
Základní literatura
BRABCOVÁ, R. – VITVAR, V. (1986): Mluvený projev ve škole i mimo školu. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ČMEJRKOVÁ, S. a kol. (2011): Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia. (relevantní části)
GAVORA, P. (2005): Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.
HENDL, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. (relevantní části)
HOFFMANNOVÁ, J. a kol. (2016): Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia. (relevantní části)
KO, S. (2013): Understanding the dynamics of classroom communication. Newcastle upon Tyne: CSP. (relevantní části)
KOŘENSKÝ, J. (1992): Komunikace a čeština. Jinočany: H & H.
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988): Jak si navzájem lépe porozumíme: kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda.
MAREŠ, J. – KŘIVOHLAVÝ, J. (1995): Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
MOTTET, T. P. – McCROSKEY, J. C. – RICHMOND, V. (2016): Handbook of instructional communication: Rhetorical and relational perspectives. Abingdon: Routledge.
MÜLLEROVÁ, O. (1983): Komunikativní složky výstavby dialogického textu. Acta Universitatis Carolinae. Praha: UK.
NELEŠOVSKÁ, A. (2005): Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada.
SKUTIL, M. a kol. (2011):Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2015): Socializace do školního jazyka. Brno: FF MU.
ŠEBESTA, K. (1999): Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. (nebo jiné vyd.)
ŠEĎOVÁ, K. – ŠVAŘÍČEK, R. – ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
VÁGNEROVÁ, M. (2012):Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie)
ZEMAN, J. (2013): Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus.
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických a speciálně pedagogických encyklopedií.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html