Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Thesis title in Czech: Překážky v úspěšném absolvování povinné školní docházky dětmi ze sociálně znevýhodněných rodin z pohledu primárně pečujících osob
Thesis title in English: Obstacles in Compulsory Education of Children from Socially Disadvantaged Families Viewed by Primary Carers
Key words: rodina|sociální znevýhodnění|sociální vyloučení|primární vzdělávání|programy podpory vzdělávání|inkluze
English key words: family|social disadvantage|social exclusion|compulsory education|programmes of educational support|inclusion
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Work (21-KSOCP)
Supervisor: doc. PhDr. Oldřich Matoušek
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.04.2020
Date of assignment: 01.04.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.05.2020
Date and time of defence: 07.09.2021 09:00
Date of electronic submission:04.08.2021
Date of proceeded defence: 07.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá problémy, které vnímají primárně pečující osoby o děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, v úspěšném vzdělávání těchto dětí. Cílem práce by tedy mělo být tyto překážky zmapovat. V první části bych ráda obecně popsala sociální znevýhodnění a jeho vliv na vzdělávání. Ráda bych se zaměřila především na rodinné prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají. Skrze to bych ráda nastínila problematiku přístupu primárně pečujících osob ke vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněných prostředí. První část by se měla také zaměřit na problematiku inkluzivního vzdělávání a na roli státu a nestátních neziskových organizací v řešení nerovných příležitostí ve vzdělávání. V druhé části by měl proběhnout kvalitativní výzkum mezi primárními pečujícími osobami těchto dětí. Mým cílem je pomocí polostrukturovaných rozhovorů zjistit překážky, které oni sami vnímají ve vzdělávání svých dětí. Ráda bych se zaměřila především na komunikaci se školou a její spolupráci s primárně pečujícími osobami při řešení výchovných a vzdělávacích otázek. Kromě toho bych také ráda porovnala, zda se pohled na tuto problematiku liší v závislosti na tom, zda jsou primárními pečujícími rodiče, prarodiče či jiní příbuzní dětí. Výsledkem by mělo být shrnutí analýzy, které by mělo obsahovat přehled překážek, které vnímají primárně pečující osoby ve úspěšném vzdělávání svých dětí.
References
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ, 2009. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of socially disadvantaged pupils. Brno: Paido. ISBN 978-807-3151-911.
MATOUŠEK, Oldřich, 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9.
BITTNEROVÁ, Dana, ed., 2009. Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. Praha: Ermat. ISBN 978-80-87178-06-5
MATĚJŮ, Petr et al., 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2.
NIKOLAJ, T., SEDLÁČKOVÁ., P. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2007. ISBN: 978-80-86961-45-3
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html