Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Teorie tvorby paměťové vazby a její užitečnost v časné diagnostice Alzheimerovy nemoci
Thesis title in Czech: Teorie tvorby paměťové vazby a její užitečnost v časné diagnostice Alzheimerovy nemoci
Thesis title in English: The theory of memory binding and its usefulness in early diagnosis of Alzheimer’s disease
Key words: Alzheimerova nemoc|neuropsychologie|kognice|paměťová vazba
English key words: Alzheimer‘s disease|neuropsychology|cognition|memory binding
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Hana Horáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.04.2020
Date of assignment: 02.04.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.03.2021
Date and time of defence: 26.05.2021 00:00
Date of electronic submission:13.04.2021
Date of proceeded defence: 26.05.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Jaroslava Raudenská, Ph.D.
 
 
 
Advisors: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
RNDr. Mgr. Kateřina Veverová, Ph.D.
Guidelines
Práce bude zaměřena na paměť, její poruchy a neuropsychologickou diagnostiku. Paměťová vazba označuje schopnost propojovat jednotlivé informace do komplexnějších celků a její testování má potenciál zaznamenat nástup kognitivního deficitu u neurodegenerativních onemocnění dříve, nežli standardně používané testy verbální paměti. Jednou z experimentálních metod vytvořených k hodnocení této schopnosti je tzv. Test paměťové vazby (z angl. Memory Binding Test, MBT; Buschke, 2014). Teoretická část práce bude zaměřena na popis konceptu a teoretického ukotvení schopnosti paměťové vazby, na charakteristiku poruch paměti a jejich testování, včetně popisu testu MBT, jeho východisek, psychometrických vlastností a jeho potenciál v neuropsychologické diagnostice u pacientů ve zvýšeném riziku Alzheimerovy nemoci.
V empirické části budou porovnány výkony v testu MBT s výkony ve standardních paměťových testech. Výzkumný vzorek budou tvořit pacienti Kognitivního centra Neurologické kliniky 2. LF UK a FN Motol. Na základě komplexního neuropsychologického vyšetření a stanovených diagnostických kritérií budou pacienti zařazeni do skupiny se subjektivním kognitivním poklesem (z angl. Subjective Cognitive Decline; SCD) (Jessen et al., 2014) a skupiny s mírnou kognitivní poruchou (z angl. Mild Cognitive Impairment; MCI) (Petersen, 2004). Kontrolní skupinu budou tvořit kognitivně zdraví demograficky vázaní dobrovolníci, kteří budou rovněž rekrutováni cestou Kognitivního centra. Cílem diplomové práce bude ověřit, zda test MBT je citlivějším nástrojem k detekci paměťové poruchy ve srovnání se standardně používanými paměťovými testy.
References
Buschke, H. (2014). Rationale of the Memory Binding Test. In Nilsson, L., & Ohta, N.(Eds.)Dementia and memory (pp.55–71). Hove, East Sussex: Psychology Press.

Buschke, H., Mowrey, W. B., Ramratan, W. S., Zimmerman, M. E., Loewenstein, D. A., Katz, M. J., & Lipton, R. B. (2017). Memory Binding Test Distinguishes Amnestic Mild Cognitive Impairment and Dementia from Cognitively Normal Elderly. Archives of Clinical Neuropsychology, 32(1), 29–39.

Cechova, K., Andel, R., Angelucci, F., Chmatalova, Z., Markova, H., Laczó, J., … Hort, J. (2020). Impact of APOE and BDNF Val66Met Gene Polymorphisms on Cognitive Functions in Patients with Amnestic Mild Cognitive Impairment. Journal of Alzheimer’s Disease, 73(1), 247–257.

Grober, E., & Buschke, H. (1987). Genuine memory deficits in dementia. Developmental Neuropsychology, 3 (1), 13–36.

Jessen, F., Amariglio, R. E., van Boxtel, M., Breteler, M., Ceccaldi, M., Chételat, G., … Subjective Cognitive Decline Initiative (SCD-I) Working Group, S. C. D. I. (SCD-I. W. (2014). A conceptual framework for research on subjective cognitive decline in preclinical Alzheimer’s disease. Alzheimer’s & Dementia : The Journal of the Alzheimer’s Association, 10(6), 844–852.

Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological Assessment (5th ed.) (5.). New York: Oxford University Press.

Petersen, R. C. (2004). Mild cognitive impairment as a diagnostic entity. Journal of Internal Medicine, 256(3), 183–194.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html