Negace umění
Thesis title in Czech: | Negace umění |
---|---|
Thesis title in English: | Dismissing Art |
Key words: | destrukce|umění 20. století|současné umění|avantgarda|dematerializace|auto-destruktivní umění|antikapitalismus|konec umění|klimatická krize |
English key words: | destruction|art of the 20th century|contemporary art|dematerialization|avant-gardes|Auto-destructive art|anti-capitalism|the end of art|climate crisis |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | Mgr. Zuzana Štefková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.04.2020 |
Date of assignment: | 01.04.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.06.2020 |
Date and time of defence: | 09.09.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 09.08.2021 |
Date of proceeded defence: | 09.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Guidelines |
Destrukce uměleckých děl, přesněji destrukce coby nedílná součást uměleckého procesu či jako podstata výsledného díla samého, se jako princip objevuje na mnohých místech minulého století v umění moderním i postmoderním. Ať už se jedná o hravou provokaci, protest proti systému nebo jiný důvod, pro který se umělci a umělkyně rozhodnou umělecké dílo zničit či jej vytvořit tak, že je určeno k nevyhnutelnému zániku, destrukce se zdá být nedílnou součást kreace. Nejen destrukce fyzická, ale i více teoretické podoby negace umění budou tématem této diplomové práce, jež se za pomoci příkladů z minulosti pokusí pochopit jejich význam a souvislosti s dobovým kontextem. Dále si položí otázku, v jaké formě se objevuje destrukce v umění současnosti, a v závěrečné časti textu se pak zaměří zejména na fenomén odcházení současných umělců z umělecké scény a možnosti umělecké praxe budoucnosti. |
References |
BROUGHER Kerry / FERGUSSON Russel / GAMBONI Dario, Damage Control: Art and Destruction Since 1950, kat. výstavy, New York 2013
DEBORD Guy: La société du spectacle, Folio 2017 FOSTER Hal / KRAUSSOVÁ Rosalind / BOIS Yves-Alain / BUCHLOH Benjamin H.D.: Umění po roce 1900, Praha 2007 FRANK Whitney, Instructions of destruction. Yoko Ono’s Performance Art, in: intersections 10, no.1 2009, 571-607 GAMBONI Dario: The destruction of art : iconoclasm and vandalism since the French revolution, London 2018 GUY Emmanuel / Le BRAS Laurence, Guy Debord : un art de la guerre, kat. výstavy, Paris 2013 HARISSON Charles / WOOD Paul (eds.), Art in theory, 1900-2000: an anthology of changing ideas, Blackwell Publishing 2003 HERBERT Martin: Tell them I said No, Sternberg Press 2016 LEE Pamela M., Object to be Destroyed: The Work of Gordon Matta-Clark, Cambridge 1999 LIPPARD Lucy R., Six Years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972, Berkeley 2001 LÖWY Michael, The Morning Star: Surrealism, Marxism, Anarchism, Situationism, Utopia, University of Texas Press 2009 METZGER Gustav, Manifestes et documents inédites, Supportive, 1966-2011, exposition au MAC Lyon 15.2. – 14.4. 2013 MUNDY Jennifer, Lost Art: missing artwork of the twentieth century, London 2013 MOLDERINGS Herbert: Duchamp and the Aesthetics of Chance, Columbia university Press e-book 2006 POWELL John D., Preserving the unpreservable, MA Museum Studies, University of Leicester, 2007 STILES Kristine, Synopsis of The Destruction in Art Symposium (DIAS) and Its Theoretical Significance, in: The Act. Performance Art, Vol.1/ No.2 1987 STEJSKALOVÁ Tereza, O odcházení v současném umění. Pokus o analýzu jednoho fenoménu, in: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 8/2010 WALDEN Jennifer (ed.), Art and Destruction, Cambridge 2013 WILSON Andrew, Gustav Metzger’s Auto-Destructive/Auto-Creative Art. An Art Manifesto. 1959 – 1969, in: Third Text, Vol. 22, Issue 2, March 2008, 177-194 |