Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Thesis title in Czech: Komunikace dětí s poruchou autistického spektra (starší školní věk)
Thesis title in English: Communication of children with autism spectrum disorder (older school age)
Key words: porucha autistického spektra|mladší školní věk|čeština|komunikace
English key words: autism spectrum disorder|younger school-age|Czech|communication
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.03.2020
Date of assignment: 15.04.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.06.2020
Date and time of defence: 15.06.2021 09:00
Date of electronic submission:15.04.2021
Date of proceeded defence: 15.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat otázkou, jak komunikují děti staršího školního věku, u nichž byla diagnostikována porucha autistického spektra (dále PAS). Východiskem práce budou polostrukturované rozhovory autorky s 2-3 dětmi, které budou nahrány a analyzovány. Analýza se zaměří na charakteristiku projevů dětí na jednotlivých jazykových rovinách (např. slovní zásoba, zvuková stránka, gramatika, vybrané jevy pragmatické či neverbální komunikace) a na sledování shod a rozdílů mezi jednotlivými dětmi. Výsledky budou porovnány s poznatky z odborné literatury.

Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k PAS u dětí, ke komunikaci dětí s PAS, k vývoji a komunikaci dětí daného věku a ke zvoleným výzkumným metodám.
2. Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro rodiče a informovaný souhlas rodičů získat. Pokud bude výzkum probíhat v zařízení, jež děti navštěvují, získat též souhlas jeho vedení.
3. Připravit otázky, popř. další podněty pro rozhovor s dětmi.
4. Rozhovory realizovat, vhodným způsobem je nahrát a přepsat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Nahrávky a přepisy analyzovat. Soustředit se na jednotlivé jazykové roviny a na srovnání projevů dětí (viz výše).
6. Výsledky analýzy shrnout a porovnat s poznatky z odborné literatury; vyvodit závěry; neopomenout diskusi.
References
Základní literatura:
Cummings, L. (ed.) (2014): The Cambridge Handbook of Communication Disorders. Cambridge et al.: CUP. (relevantní části)
Čadilová, V. a kol. (2016): Řečové a komunikační obtíže. Praha: Raabe – Dobrá škola.
Doherty-Sneddon, G. (2015): Neverbální komunikace u dětí. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016): Kvalitativní výzkum. Praha. (relevantní části)
Hrdlička, M. – Komárek, V. (eds.) (2014): Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál.
Kerekrétiová, A. a kol. (2016): Logopédia. Bratislava: UK. (relevantní části)
Lechta, V. (2002): Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. (vybrané části)
Saicová Římalová, L. (2015): Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum.
Skutil, M. a kol. (2011): Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Thorová, K. (2016): Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části; popř. též další vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, hesla z lingvistických a speciálněpedagogických encyklopedií.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html