Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zombie filmy George A. Romera a otázka interpretace jeho díla jako sociální kritiky
Thesis title in Czech: Zombie filmy George A. Romera a otázka interpretace jeho díla jako sociální kritiky
Thesis title in English: George A. Romero's zombie films and question of its interpretation as a social critique
Key words: George A. Romero|zombie|zombie film|sociální subverze|žánrová teorie|postanalytická filosofie|monstrum jako reprezentace
English key words: George A. Romero|zombie|zombie film|social subversion|genre theory|postanalytical philosophy|monster as representation
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.03.2020
Date of assignment: 24.03.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.12.2020
Date and time of defence: 08.09.2021 09:30
Date of electronic submission:16.08.2021
Date of proceeded defence: 08.09.2021
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: Jiří Flígl
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude prozkoumat odbornou reflexi zombie filmů George Romera, konkrétně sextalogie Noc oživlých mrtvol, Úsvit mrtvých, Den Mrtvých, Země mrtvých, Deníky mrtvých a Survival of the dead[1]. Většina interpretů (Robin Wood, Paul Gagne nebo Tony Williams) hovoří o sociální kritice jako o ústředním motivu těchto filmů. Alternativní čtení představuje například kniha “Gospel of the living dead: George A. Romero´s Visions of hell on Earth” Kima Paffenrotha, který k problému přistupuje z odlišné ideologické perspektivy (v tomto případě teologické), nicméně nepřekračuje interpretační rámec filmů jako sociální kritiky.
Má práce vychází z teze, že tato interpretační perspektiva Romerových filmů nepříliš kriticky recykluje staré argumenty (navíc obohacená o mýtické prvky jako autorova striktní výchova, okolnosti jeho prvního amatérského filmu atp.) V této bakalářské práci chci nabídnout jiné čtení. Vycházím z hypotézy, že ve zmíněných šesti filmech je možné na textuální úrovni najít aspekty, které naopak fungují ve smyslu posílení dominantní ideologie a v důsledku spíše udržují konzumerismus, šovinismus, rasismus atd. Význam těchto rysů Romerových filmů naznačil například Barry Keith Grant v článku “Taking Back the Night of the Living Dead: George Romero, Feminism, and the Horror Film”. Domnívám se však, že jeho argumentaci založenou výhradně na feministické kritice dvou Romerových filmů lze zobecnit o další již zmíněné perspektivy. Mým cílem bude podobným způsobem přistoupit k všem šesti filmům a na konkrétních případech ukázat problematičnost koncepce čtení těchto filmů výhradně jako sociální kritiky.
Cílem pak nebude zcela vyvrátit čtení, která interpretují Romera jako autora sociální kritiky, ale poukázat na to, že výhradnost takového pojetí je neudržitelná, respektive že toto čtení je nutné hlouběji diferencovat a stanovit jeho limity a poukázat na konkrétní prvky, které toto čtení podrývají. Přitom je nutné zohlednit proměny tvůrčího a recepčního kontextu – pozdní Romerovy filmy vznikaly téměř čtyřicet let po prvním, Noci oživlých mrtvol. Cílem práce je tedy odhalit vrstvy interpretace Romerových filmů jako sociální kritiky a prvků mytičnosti zacházení s osobností tvůrce i jeho díla a zároveň nabídnout odlišnou formu koncepčního výkladu těchto filmů. Ústřední výzkumné otázky proto formuluji takto: Co podmínilo interpretaci Romerových zombie filmů jako sociální kritiky a jaká je struktura argumentů podkládajících tuto interpretaci? V jakých případech se toto pojetí hroutí? Jak se Romerovy zombie filmy za čtyřicet let proměnily a jak tato proměna ovlivňuje možnost koncepčního výkladu tohoto díla? Jaké jsou možnosti alternativního čtení Romerových filmů?
Metodologicky se práce bude opírat o žánrovou teorii. Tuto pokládám za vhodný nástroj jelikož se o ní opírá většina analyzovaných výkladů a to jak těch tendenčních, tak alternativních. Barry Keith Grant rovněž ve zmíněné práci vychází z žánrové teorie. Stejně jako v Grantově případě bude třeba v klíčových momentech sáhnout ke kritice ideologie nebo feministické kritice, nicméně teorie žánru umožní zasadit Romerovy filmy jak do dobového kontextu, tak porovnat Romerovu rannou a pozdní tvorbu. O Romerově dílu v zombie žánru se často hovoří jako o revolučním počinu a nastartování nové éry. Opěrným bodem pro stanovenou metodologii bude opět Grantova kniha “Film genre from iconography to ideology” a sborník Deborah Christie a Sarah Juliet Lauro “Better off dead”, který interpretuje zombie filmy obecně na základě žánrové kritiky coby sociální mýtus - což bude podstatným pramenem i pro mou interpretaci díla George Romera.

[1] Poslední zmíněný film uvádím originálním názvem, jelikož dosud nebyl v České republice oficiálně distribuován.
References
ADORNO, Theodor W., The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture, London: Rutledge, 1991, 210 s.
ČENĚK, David: Kašpárci, bohové a vrazi aneb jak gore ke krvi přišel. Cinepur, č. 103, 2016, s. 69-71
DENDLE, Peter, The Zombie Movie Encyclopedia, Jefferson, N.C: McFarland, 2001, 259 s.
FALLOWS, Tom, OWEN, Curtis: George A. Romero: Pocket Essential series, Harpenden, UK, Oldcastle Books, 2009, 160 s.
FEYERABEND, Florian, The Living Dead - Postmodern Icons of Horror: the Oeuvre of George A. Romero, Marburg: Tectum, 2011
GAGNE, Paul, The Zombies That Ate Pittsburgh: The Films of George A. Romero, Berkley: Dodd, Mead & Co., 1987, 236 s.
GRANT, Barry Keith, Taking Back the Night of the Living Dead: George Romero, Feminism, and the Horror Film, In The Dread of Difference: Gender and the Horror Film, Austin: University of Texas Press, 1996. 200–210
HARPER, S, Zombies, malls, and the consumerism debate: George Romero’s Dawn of the Dead In Americana: The Journal of American Popular Culture, 1, 2002
HEFFERNAN, Kevin, Ghouls, gimmicks and gold, Durham and London: Duke University Press, 2004
IACCINO, James F, The ‘Living Dead’ Trilogy and Other Tales: Horrific Parables of Destruction In Psychological Reflections on Cinematic Terror: Jungian Archetypes in Horror Films. Westport, C.T: Praeger, 1994, s. 149–169
KARR, Lee, The Making of George A. Romero´s Day of the Dead, London: Plexus Publishing, 2014, 288s.
KAY, Glenn, Zombie Movies: The Ultimate Guide, Chicago Review press, 2008, 352 s.
KEHR, Dave, Dawn of the Dead (George Romero) In When Movies Mattered: Reviews from a Transformative Decade, Chicago: University of Chicago Press, 2011, s. 106–111
LUJKOVÁ, Květa, Návrat oživlých mrtvol: Intertextuální parodie jako koncept k tvorbě kultu, bakalářská práce, Brno: Masarykova univerzita, 2010
LUTZ, John, Zombies of the World, Unite: Class Struggle and Alienation in Land of the Dead In The Philosophy of Horror, FAHY, Thomas R. (ed). Lexington: University Press of Kentucky, 2010, s. 121–136
MAGISTRALE, Tony, Abject Terrors: Surveying the Modern and Postmodern Horror Film, New York: Peter Lang, 2005
NOWELL, Richard, Merchants of Menace: The business of horror cinema, London: Bloomsbury academic, 2014
NOWELL, Richard, Blood Money: A History of First Teen Slasher Film Cycle, New York: The Continuum International Publishing Group, 2011
PATTERSON, Natasha, Cannibalizing Gender and Genre: A Feminist Re-Vision of George Romero’s Zombie Films, In Zombie Culture: Autopsies of the Living Dead, Shawn McIntosh and Marc Leverette (eds). Lanham, M.D: Scarecrow Press, 2008, s. 103-118
PAFFENROTH, Kim, Gospel of the Living Dead: George Romero's Visions of Hell on Earth, Waco, T.X: Baylor University Press, 2006, 205 s.
PHILLIPS, Kendall R, Dark Directions: Romero, Craven, Carpenter, and the Modern Horror Film, Carbondale: Southern Illinois University Press, 2012, 232 s.
ROMERO, George A., WILLIAMS, Tony, George A. Romero: Interviews, Jackson: University Press of Mississippi, 2011, 216 s.
RUSSELL, Jamie, Book of the Dead: The Complete History of Zombie Cinema, University of Michigan, FAB, 2005, 319 s.
PRINCE, Stephen, The Horror Film, New Brunswick, N.J: Rutgers University Press, 2004.
WILLIAMS, Tony, The cinema of George A. Romero: Knight of the living dead, New York: A Wallfower Press Book, 2015, 320 s.
WALLER, Gregory A., American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. Urbana: University of Illinois Press, 1987, 228 s.
Ibid., The Living and the Undead: From Stoker's Dracula to Romero's Dawn of the Dead. Urbana: University of Illinois Press, 1986. 377 s.
WEAVER, Tom, I Talked with a Zombie: Interviews with 23 Veterans of Horror and Sci-Fi Films and Television, Jefferson, N.C: McFarland, 2009, 360 s.
WETMORE, Kevin J., Back from the Dead: Remakes of the Romero Zombie Films As Markers of Their Times, Jefferson, N.C: McFarland, 2011, 252 s.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html