Stav a perspektivy tělesné výchovy na 2. stupni základní školy
Thesis title in Czech: | Stav a perspektivy tělesné výchovy na 2. stupni základní školy |
---|---|
Thesis title in English: | Situation and perspectives of sport pedagogy at upper Primary School |
Key words: | Tělesná výchova|Pedagogika sportu|Didaktika tělesné výchovy|Základní škola|Výzkum |
English key words: | Physical Education|Sport Pedagogy|Didactics of Physical Education|Primary School|Research |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.03.2020 |
Date of assignment: | 23.03.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.07.2021 |
Date and time of defence: | 08.09.2021 12:30 |
Date of electronic submission: | 22.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se zaměřuje na oblast tělesné výchovy na druhém stupni základní školy. V práci je popsán historický vývoj tělesné kultury a navazuje současným pojetím tělesné výchovy s jejím vědeckým základem v pedagogice sportu. Dále se práce věnuje jednotlivým prvkům didaktiky tělesné výchovy. Praktická část bakalářské práce je kvalitativní výzkum v podobě hloubkových rozhovorů s učiteli tělesné výchovy, poskytující bezprostřední vhled do výukové praxe.
This bachelor thesis focuses on physical education at secondary school. The work describes historical evolvement of physcial culture, current situation of physical education and its academic backround in sport pedagogy. It further focuses on specific didactic categories of physical education. Practical part of the bachelor thesis is qualitative research. Research method is an in depth interview and correspondents are teachers of physical education. It allows direct insight into practice of physical education. |
References |
FIALOVÁ, Ludmila a Ludmila FIALOVÁ. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-802-4618-548.
HRABINEC, Jiří. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2. JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 9788024639864. JIRÁSEK, Ivo. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019. Gymnasion. ISBN 978-80-262-1485-4. KOZLÍK, Jaroslav. K vývoji tělesné výchovy v Československu v letech 1933-1972: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. Gymnasion. ISBN 978-80-7194-964-0. KORVAS, Pavel a Jan CACEK. Integrovaná výuka a tělesná výchova na základní škole. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4988-8. KÖSSL, Jiří, Jan ŠTUMBAUER a Marek WAIC. Kapitoly z dějin tělesné kultury: školní tělesná výchova. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-802-4634-203. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4659-7. SVOBODA, Bohumil a Ludmila FIALOVÁ. Pedagogika sportu: školní tělesná výchova. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-802-4613-581. TILINGER, Pavel. Odborné a pedagogické praxe ve sportu a tělesné výchově: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2014. Gymnasion. ISBN 978-80-246-2795-3. VILÍMOVÁ, Vlasta a Jan CACEK. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2., přeprac., (1. vyd. v MU). Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4936-9. |