Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Thesis title in Czech: Analýza slovosledu v korpusu spontánních konverzací matek s dětmi
Thesis title in English: Word order in spontaneous conversations of mothers with children
Key words: slovosled|věta s tranzitivním slovesem|kanonický slovosled|osvojování češtiny|SVO
English key words: word order|transitive sentence|canonical word order|acquisition of Czech language|SVO
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.03.2020
Date of assignment: 15.04.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.06.2020
Date and time of defence: 06.09.2021 08:00
Date of electronic submission:22.07.2021
Date of proceeded defence: 06.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Slovosled je v mnoha jazycích jedním z nejdůležitějších prostředků k vyjadřování rolí agentů a patientů, resp. syntaktických kategorií subjektu a objektu. V češtině (i jiných slovanských jazycích) má bezpříznakový slovosled také charakteristické pořadí s agenty na začátku a patienty za slovesem, ale slovosled je často ovlivňován aktuálním členěním a rozhodující pro interpretaci jsou pádové tvary. Pro studium osvojování jazyka je důležité zjistit, do jaké míry ovládají slovosledná pravidla děti a jak se ve svém užívání slovosledu liší od dospělých. Zadávaná DP využije existující korpus dětských konverzací s matkami a již hotové kódování dětského slovosledu v první části tohoto korpusu. Autorka DP provede zakódování slovosledu u matek v této první části; případně také ve druhé části korpusu u dětí (a matek). Autorka DP bude data analyzovat s ohledem na vztah mezi slovosledy užívanými matkami a dětmi. Výsledky zapojí do kontextu teoretické diskuse o chápání slovosledu u dětí.
References
Slobin, D. I., & Bever, T. G. (1982). Children use canonical sentence schemas: A crosslinguistic study of word order and inflections. Cognition, 12(3), 229-265.
Dittmar, M., Abbot‐Smith, K., Lieven, E., & Tomasello, M. (2008). German children’s comprehension of word order and case marking in causative sentences. Child development, 79(4), 1152-1167.
Weist, R. M., & Witkowska-Stadnik, K. (1986). Basic relations in child language and the word order myth. International Journal of Psychology, 21(1-4), 363-381.
Smolík, F. (2015). Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds’ comprehension. First language, 35(3), 237-253.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html