Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
„Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ a „Pane, vy jste vdova!“: Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby
Thesis title in Czech: „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ a „Pane, vy jste vdova!“: Komparativní pohled na scénáře a jejich výsledné filmové podoby
Thesis title in English: „Four Murders Are Enough, Darling“ and „You Are a Widow, Sir!“: A Comparative View of Scripts and Their Final Screen Versions
Key words: „Pane vy jste vdova!“|„Čtyři vraždy stačí drahoušku“|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy komedie|komparace|screen idea|screenwriting studies
English key words: „You Are a Widow Sir!“|„Four Murders Are Enough Darling“|Václav Vorlíček|Oldřich Lipský|Miloš Macourek|crazy comedy|comparison|screen idea|screenwriting studies
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: doc. PhDr. Stanislava Přádná
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.03.2020
Date of assignment: 13.03.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 19.06.2020
Date and time of defence: 06.09.2022 09:00
Date of electronic submission:16.08.2022
Date of proceeded defence: 06.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Ivan Klimeš
 
 
 
Guidelines
Tato práce se zabývá dvěma populárními komediemi z roku 1970. „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“ režiséra Oldřicha Lipského a „Pane, vy jste vdova!“ Václava Vorlíčka patří mezi nejvýraznější a divácky nejúspěšnější tituly specifického žánru „crazy“ komedie, který měl v době normalizace v českém filmu své místo a funkci úniku. Oběma snímkům není společný pouze rok vzniku a komediální žánr. Oba filmy také zásadně spojuje společný scenárista Miloš Macourek, svébytný černý humor a opakující se komediální herci, především pak herečka Iva Janžurová. Cílem práce bude odkrytí specifičnosti a jedinečnosti obou filmů a jejich tvůrčích tandemů skrze komparaci scénáře a výsledného audiovizuálního díla. Zaměřím se na formu spolupráce scenáristy a režiséra ve vztahu k jednotlivým filmovým složkám. Budu se zabývat tím, zda byl scenáristický základ ve výsledném díle naplněn či případně tím, v čem a jak se od filmu lišil. Ve své práci se budu opírat o vybrané publikace, dobová periodika a případně o rozhovory s tvůrci, ať už v tištěné podobě nebo například ve filmových dokumentech. Základem mé komparativní práce budou však filmové literární a technické scénáře.
References
BÍLEK, Petr A., ČINÁTLOVÁ, Blanka (eds.): Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská 2010.
BREN, Paulina: Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia 2013.
BŘEZINA, Václav: Lexikon českého filmu. Praha: Filmové nakladatelství Cinema 1997.
Českoslovenští režiséři sedmdesátých let. Praha: Československý filmový ústav 1983.
HULÍK, Štěpán: Kinematografie zapomnění: počátky normalizace ve Filmovém studiu
Barrandov (1968-1973). Praha: Academia, Šťastné zítřky 2011.
MACEK, Petr, VORLÍČEK, Václav: Pane, vy jste režisér! Praha: Ikar 2017.
SZCZEPANIK, Petr: Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv 2016.
ŠIMEČKA, Milan: Obnovení pořádku. Brno: Atlantis 1990.
TATCHER, Timothy: Mrtvým vstup zakázán. Praha: XYZ 2012.
ŽALMAN, Jan: Umlčený film. Praha: Národní filmový archiv 1993.
Periodika:
Iluminace 9, 1997, č. 1
KOPANĚVA, Galina: O komedii podle Miloše Macourka a Václava Vorlíčka. Film a doba 22, 1976, č. 4, s. 204-212
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html