Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Lexical devices of British and American English in the language of Czech EFL learners
Thesis title in Czech: Lexikální prostředky britské a americké angličtiny v jazyce českých studentů angličtiny
Thesis title in English: Lexical devices of British and American English in the language of Czech EFL learners
Key words: lexikální nářeční variace|jazyková moc|angličtina jako cizí jazyk|Euro-angličtina|britská angličtina|americká angličtina
English key words: lexical dialectal variation|language power|English as a foreign language|Euro-english|British English|American English
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: Mgr. Kateřina Vašků, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.03.2020
Date of assignment: 05.03.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.03.2020
Date and time of defence: 07.09.2021 09:00
Date of electronic submission:10.08.2021
Date of proceeded defence: 07.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Suzanne Lewis, M.A.
 
 
 
Guidelines
Vztah britské a americké angličtiny prošel v minulém století výraznými změnami. Původně dominantní britská varieta zejména v období po druhé světové válce ustupovala varietě americké, která se stala jazykem kulturní dominance (např. Simo Bobda 1998). Cílem bakalářské práce je zjistit, ke které z těchto dvou variet inklinují čeští studenti angličtiny. Práce se zaměřuje na lexikální rozdíly mezi varietami. Teoretická část představí obě variety a na základě literatury popíše, jak se k problému existence dvou norem staví výukové materiály. V empirické části práce student provede výzkum preferencí českých studentů angličtiny, ve kterém se zaměří na vybrané páry lexémů odlišných v britské a americké angličtině. Na základě dotazníku se pokusí zjistit, která varieta v jazyce studentů dominuje a také jaké faktory mohou k dominanci jedné z variet vést.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Algeo, J. (2006). British or American English?: a handbook of word and grammar patterns. Cambridge University Press.

Bobda, A. S. (1998). British or American English: does it matter?. English Today, 14(4), 13-18.

Carrie, E. (2017). ‘British is professional, American is urban’: attitudes towards English reference accents in Spain. International Journal of Applied Linguistics, 27(2), 427-447.

Davies, C. (2007). Divided by a common language: A guide to British and American English. Houghton Mifflin Harcourt.

Gilquin, G. (2018) “American and/or British influence on L2 Englishes – Does context tip the scale(s)?”. In S.C. Deshors (ed.) Modeling World Englishes: Assessing the Interplay of Emancipation and Globalization of ESL Varieties, pp. 187-216. Amsterdam: John Benjamins.

Jakšič, J., & Šturm, P. (2017). Accents of English at Czech schools: Students’ attitudes and recognition skills. Research in Language, 15(4), 353-369.

Larsson, T. (2012). On spelling behavio(u)r: A corpus-based study of advanced EFL learners’ preferred variety of English. Nordic journal of English studies, 11(3), 127-154.

Mair, C. (2013) The World System of Englishes: Accounting for the transnational importance of mobile and mediated vernaculars. English World-Wide 34(3): 253-278.

Trudgill, P., & Hannah, J. (2013). International English: A guide to the varieties of standard English. Routledge.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html