Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The rise in the productivity of the o’clock construction
Thesis title in Czech: Nárůst produktivity konstrukce [it BE ... o’clock]
Thesis title in English: The rise in the productivity of the o’clock construction
Key words: o’clock|konstrukce|usage-based|konstrukční gramatika|frekvence
English key words: o’clock|construction|usage-based|construction grammar|frequency
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Jakub Sláma
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.02.2020
Date of assignment: 18.02.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 20.02.2020
Date and time of defence: 16.06.2022 08:30
Date of electronic submission:27.05.2022
Date of proceeded defence: 16.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Předmětem bakalářské práce je konkrétní anglická konstrukce (ve smyslu konstrukční gramatiky), jejíž forma se prototypicky skládá ze zájmena it, tvaru slovesa to be, volné pozice (neobsazené číslovkou) a výrazu o’clock, např. it’s wine o’clock again. Práce zmapuje vývoj této konstrukce a otestuje hypotézu o souvislosti mezi typovou frekvencí konstrukce a její produktivitou a variabilitou obsazení volné pozice konstrukce, která vychází z predikcí tzv. usage-based konstrukční gramatiky.
Teoretická část práce představí teoretický rámec tzv. usage-based konstrukční gramatiky a pojem konstrukce, dále pak jevy zásadní pro praktickou část, např. typovou a tokenovou frekvenci a frekvenční efekty, dále tzv. entrenchment, tzv. statistical preemption a produktivitu konstrukcí. Bude zde též nastíněna historie výrazu o’clock, jak ji lze rekonstruovat na základě anglických slovníků, a případně též úloha, kterou při šíření konstrukce může sehrát jazyk sociálních sítí.
Praktická část práce bude vycházet z analýzy dat získaných ze čtyř korpusů (BNC a Spoken BNC2014 pro britskou angličtinu a COHA a COCA pro americkou angličtinu) a ze sociální sítě Twitter (vzorek 250 dokladů). Analýza bude primárně kvantitativní a jejím hlavním cílem bude ilustrovat (v souvislosti s výše zmíněnou hypotézou) postupný nárůst produktivity a typové frekvence sledované konstrukce a narůstající variabilitu obsazení volné pozice konstrukce. Cílem práce bude též vysvětlit souvislosti mezi těmito faktory v širším kontextu (např. i s ohledem na paradigmatické vztahy sledované konstrukce k jiným konstrukcím).

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Bybee, J. (2010): Language, Usage and Cognition. Cambridge University Press.

Bybee, J. (2013): Usage-based Theory and Exemplar Representations of Constructions. In: In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 49–69. Oxford University Press.

Dąbrowska, E. (2016): Cognitive Linguistics’ Seven Deadly Sins. Cognitive Linguistics 27(4): 479–491.

Diessel, H. (2015): Usage-based construction grammar. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 296–322. De Gruyter Mouton.

Diessel, H. (2019): The Grammar Network. How Linguistic Structure is Shaped by Language Use. Cambridge University Press.

Divjak, D. (2019): Frequency in Language. Memory, Attention and Learning. Cambridge University Press.

Divjak, D. & C. Caldwell-Harris (2015): Frequency and Entrenchment. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 53–74. De Gruyter Mouton.

Divjak, D., N. Levshina & J. Klavan (2016): Cognitive linguistics: looking back, looking forward. Cognitive Linguistics 27: 447–463.

Goldberg, A. E. (2003): Constructions: A new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences 7(5): 219–224.

Goldberg, A. E. (2013): Constructionist Approaches. In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 15–31. Oxford University Press.

Goldberg, A. E. (2019): Explain Me This. Creativity, Competition and the Partial Productivity of Constructions. Princeton University Press.

Hilpert, M. (2014): Construction Grammar and its Application to English. Edinburgh University Press.

Lakoff, G. (1990): The invariance hypothesis: is abstract reason based on image-schemas? Cognitive Linguistics 1: 39–74.

Langacker, R. W. (2017): Entrenchment in Cognitive Grammar. In: H. J. Schmid (ed.), Entrenchment and the Psychology of Language Learning: How We Recognize and Adapt Linguistic Knowledge. De Gruyter Mouton.

McCulloch, G. (2019): Because Internet: Understanding the New Rules of Language. Riverhead Books.

Sternberg, R. J. & K. Sternberg (2017): Cognitive Psychology. Cengage Learning.

Taylor, J. (2019): Cognitive linguistic approaches. In: B. Aarts, J. Bowie & G. Popova (eds.), The Oxford Handbook of English Grammar. Oxford University Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html