The rise in the productivity of the o’clock construction
Thesis title in Czech: | Nárůst produktivity konstrukce [it BE ... o’clock] |
---|---|
Thesis title in English: | The rise in the productivity of the o’clock construction |
Key words: | o’clock|konstrukce|usage-based|konstrukční gramatika|frekvence |
English key words: | o’clock|construction|usage-based|construction grammar|frequency |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Jakub Sláma |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.02.2020 |
Date of assignment: | 18.02.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.02.2020 |
Date and time of defence: | 16.06.2022 08:30 |
Date of electronic submission: | 27.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 16.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D. |
Guidelines |
Předmětem bakalářské práce je konkrétní anglická konstrukce (ve smyslu konstrukční gramatiky), jejíž forma se prototypicky skládá ze zájmena it, tvaru slovesa to be, volné pozice (neobsazené číslovkou) a výrazu o’clock, např. it’s wine o’clock again. Práce zmapuje vývoj této konstrukce a otestuje hypotézu o souvislosti mezi typovou frekvencí konstrukce a její produktivitou a variabilitou obsazení volné pozice konstrukce, která vychází z predikcí tzv. usage-based konstrukční gramatiky.
Teoretická část práce představí teoretický rámec tzv. usage-based konstrukční gramatiky a pojem konstrukce, dále pak jevy zásadní pro praktickou část, např. typovou a tokenovou frekvenci a frekvenční efekty, dále tzv. entrenchment, tzv. statistical preemption a produktivitu konstrukcí. Bude zde též nastíněna historie výrazu o’clock, jak ji lze rekonstruovat na základě anglických slovníků, a případně též úloha, kterou při šíření konstrukce může sehrát jazyk sociálních sítí. Praktická část práce bude vycházet z analýzy dat získaných ze čtyř korpusů (BNC a Spoken BNC2014 pro britskou angličtinu a COHA a COCA pro americkou angličtinu) a ze sociální sítě Twitter (vzorek 250 dokladů). Analýza bude primárně kvantitativní a jejím hlavním cílem bude ilustrovat (v souvislosti s výše zmíněnou hypotézou) postupný nárůst produktivity a typové frekvence sledované konstrukce a narůstající variabilitu obsazení volné pozice konstrukce. Cílem práce bude též vysvětlit souvislosti mezi těmito faktory v širším kontextu (např. i s ohledem na paradigmatické vztahy sledované konstrukce k jiným konstrukcím). Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
References |
Bybee, J. (2010): Language, Usage and Cognition. Cambridge University Press.
Bybee, J. (2013): Usage-based Theory and Exemplar Representations of Constructions. In: In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 49–69. Oxford University Press. Dąbrowska, E. (2016): Cognitive Linguistics’ Seven Deadly Sins. Cognitive Linguistics 27(4): 479–491. Diessel, H. (2015): Usage-based construction grammar. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 296–322. De Gruyter Mouton. Diessel, H. (2019): The Grammar Network. How Linguistic Structure is Shaped by Language Use. Cambridge University Press. Divjak, D. (2019): Frequency in Language. Memory, Attention and Learning. Cambridge University Press. Divjak, D. & C. Caldwell-Harris (2015): Frequency and Entrenchment. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 53–74. De Gruyter Mouton. Divjak, D., N. Levshina & J. Klavan (2016): Cognitive linguistics: looking back, looking forward. Cognitive Linguistics 27: 447–463. Goldberg, A. E. (2003): Constructions: A new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences 7(5): 219–224. Goldberg, A. E. (2013): Constructionist Approaches. In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 15–31. Oxford University Press. Goldberg, A. E. (2019): Explain Me This. Creativity, Competition and the Partial Productivity of Constructions. Princeton University Press. Hilpert, M. (2014): Construction Grammar and its Application to English. Edinburgh University Press. Lakoff, G. (1990): The invariance hypothesis: is abstract reason based on image-schemas? Cognitive Linguistics 1: 39–74. Langacker, R. W. (2017): Entrenchment in Cognitive Grammar. In: H. J. Schmid (ed.), Entrenchment and the Psychology of Language Learning: How We Recognize and Adapt Linguistic Knowledge. De Gruyter Mouton. McCulloch, G. (2019): Because Internet: Understanding the New Rules of Language. Riverhead Books. Sternberg, R. J. & K. Sternberg (2017): Cognitive Psychology. Cengage Learning. Taylor, J. (2019): Cognitive linguistic approaches. In: B. Aarts, J. Bowie & G. Popova (eds.), The Oxford Handbook of English Grammar. Oxford University Press. |