Všímavost v souvislosti pracovního zaujetí.
Thesis title in Czech: | Všímavost v souvislosti pracovního zaujetí. |
---|---|
Thesis title in English: | Mindfulness in the context of work engagement. |
Key words: | Angažovanost|autenticita|všímavost|pracovní motivace|proaktivita|pracovní spokojenost|intervence|pracovní a osobní zdroje. |
English key words: | Engagement|authenticity|mindfulness|work-related motivation|proactivity|work-related well- being|intervention|job-demands resource. |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.02.2020 |
Date of assignment: | 18.02.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 21.02.2020 |
Date and time of defence: | 26.05.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 18.04.2021 |
Date of proceeded defence: | 26.05.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je ověřit souvislost mezi všímavostí, pracovním zaujetím a autentickým fungováním, který vychází ze závěrů studií (Leroy, Anseel, Dimitrova, & Sels, 2013; Van den Bosch, Taris, Schaufeli, Peeters, & Reijseger, 2019).
Mnohé studie dokazují, že mindfulness snižuje vliv pracovního stresu, snižuje vnímání syndromu vyhoření nebo právě naopak zvyšuje odolnost a celkový well-being. Co však stále čeká na vyjasnění, zda a jak působí mindfulness na pracovní zaujetí. Na základě motivační teorie sebeurčení se pokusíme na tuto otázku najít odpověď v rámci uvedené diplomové práce. Cílem teoretické části diplomové práce je tedy popsat aktuální zjištění ke vztahu pracovního zaujetí, všímavosti a autentického fungování. Dále budou popsané relevantní teorie osobních, pracovních a motivačních zdrojů, které ovlivňují celkový well-being. Empirická část diplomové práce je věnována popisu metodologie a samotnému kvantitativnímu výzkumu, v rámci kterého proběhne měření pracovní angažovanosti, míry mindfulness a autenticity u vybraných respondentů formou online dotazníku. Cílová skupina, na které budou sbíraná data, tvoří dospělá pracující populace. Měření angažovanosti bude provedeno prostřednictvím dotazníku Utrecht Work Engagement Scale (UWES). Měření mindfulness bude provedeno prostřednictvím dotazníku The Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). A míra autentického chování bude posouzena s pomocí Individual Authenticity Measure at Work (IAM Work). V závěru práce budou uvedena doporučení pro optimální posilování pracovní angažovanosti. |
References |
Brown, K. W., Creswell, J. D., & Ryan, R. M. (Eds.). (2015). Handbook of mindfulness: Theory, research, and practice. New York: The Guilford Press.
Gagné, M. (Eds.) (2014). The Oxford handbook of work engagement, motivation, and self-determination theory. New York: Oxford University Press. Coo, C., & Salanova, M. (2018). Mindfulness Can Make You Happy-and-Productive: A Mindfulness Controlled Trial and Its Effects on Happiness, Work Engagement and Performance. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 19(6), 1691. Maslach, C., Leiter, M. (1997). The Truth About Burnout. San Francisco: Jossey-Bass. Leroy, H., Anseel, F., Dimitrova, N. G., & Sels, L. (2013). Mindfulness, authentic functioning, and work engagement: A growth modeling approach. Journal of Vocational Behavior, 82(3), 238–247. Pines, A. (2017). Professional burnout: Recent Developments in Theory and Research. Routledge: New York. Schaufeli, W.B., Bakker, A.B. & van Rhenen, W. (2009). How changes in job demands and resources predict burnout, work engagement, and sickness absenteeism. Journal of Organizational Behavior, 30, 893-917. Teasdale, J., Segal, Z. (2014). The Mindful Way Workbook. Guilford press: New York. Van den Bosch, R., Taris, T. W., Schaufeli, W. B., Peeters, M. C. W., & Reijseger, G. (2019). Authenticity at Work: A Matter of Fit? Journal of psychology, 153(2), 247–266. |